Czym słodzić - jaki cukier jest najzdrowszy

Poradopedia.pl  |  2013-07-18  |  + 1  |  Ocena: (głosy: 0)

Na sklepowych półkach znajdziesz różne substancje słodzące. Jeśli nie wyobrażasz sobie życia bez cukru, wybieraj chociaż te produkty, które w najmniejszym stopniu szkodzą zdrowiu. A wybór jest dość duży.

Cukier biały czy brązowy

Czym słodzić - co zdrowsze?

Cukier biały rafinowany

  • to krystaliczna substancja produkowana z buraka cukrowego lub trzciny cukrowej - biały cukier jest oczyszczony, przez co pozbawiony cennych związków;
  • dostarcza organizmowi jedynie pustych kalorii;
  • energia dostarczana jest bardzo szybko, ale na krótki czas.

Cukier trzcinowy

  • jest nierafinowany;
  • zawiera dużo składników odżywczych, m.in.: żelazo, wapń, potas, fosfor i magnez;
  • nie traci właściwości słodzących w wysokich temperaturach;
  • niestety swoją kalorycznością jest zbliżony do cukru białego.

Fruktoza i glukoza w proszku

  • stosowane są często do dosładzania posiłków, zwłaszcza dla dzieci. To łatwo przyswajalne i trawione monosacharydy;
  • mają niższy indeks glikemiczny niż sacharoza.

Miód

  • produkt pochodzenia naturalnego;
  • zawiera łatwo przyswajalne i trawione cukry proste (fruktoza, glukoza, maltoza), mikroelementy (potas, fosfor, magnez, wapń, żelazo, mangan, kobalt), witaminy (A, B1, B2, B6, B12, C, kwas foliowy, kwas pantotenowy, biotynę);
  • ma działanie wzmacniające, profilaktyczne i lecznicze;
  • nadaje się do wypieków;
  • jest wysokokaloryczny;
  • może powodować alergie.

Lukrecja

  • słodka roślina, stosowana jako środek spożywczy w przemyśle cukierniczym (może być dodawana do wypieków);
  • ma działanie antyalergiczne, przeciwłojotokowe, wykrztuśne, przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, moczopędne, antyobrzękowe, łagodzące;
  • zabija wolne rodniki - opóźnia proces starzenia;
  • niektórym osobom może przeszkadzać jej ziołowo-gorzkawy posmak.

Stewia i ksylitol (cukier brązowy)

  • substancje słodzące pochodzenia naturalnego;
  • w smaku przypominają sacharozę;
  • są niskokaloryczne;
  • nie tracą swoich słodzących zdolności w wysokich temperaturach;
  • mają działanie bakterio- i grzybobójcze;
  • to substancje o podobnych do siebie właściwościach - najlepsza alternatywa dla cukru białego, gdyż nie odbiegają od niego smakiem i są jednocześnie pozbawione negatywnych dla zdrowia (a charakterystycznych dla sacharozy) cech.

Sztuczne środki słodzące - słodziki (np.: acesulfam K, aspartam, cyklamat)

  • są niskokaloryczne;
  • wspomagają higienę jamy ustnej - nie powodują próchnicy, nie niszczą zębów;
  • mają niski indeks glikemiczny;
  • tracą swoje słodzące zdolności w wysokich temperaturach;
  • często towarzyszy im "metaliczny" posmak;
  • wzbudzają wiele kontrowersji - mogą ponoć bardzo szkodzić zdrowiu, nawet powodować raka.

Trudno o substancję słodzącą w 100% bezpieczną dla zdrowia. Wszystkie w jakimś stopniu mogą niekorzystnie działać na organizm, dlatego warto ograniczać ich spożycie do minimum.

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz:


Liczba komentarzy: 1
~Kate | 2013-10-31 10:05
KSYLITOL to nie jest brązowy cukier!!!

Najnowsze porady