Podstawowe rodzaje diet odchudzających

Poradopedia.pl  |   |  + 0  |  Ocena: (głosy: 0)

Rodzajów diet odchudzających jest mnóstwo. Wie to każdy, kto choć raz w życiu próbował pozbyć się nadmiaru kilogramów. Większość z nich przedstawia podobne założenia i to właśnie nimi powinieneś kierować się przy wyborze odpowiedniej diety dla siebie. Przeczytaj na czym opierają się najpopularniejsze diety i jak mogą Tobie pomóc.

Dieta i odchudzanie

Dieta niskoenergetyczna

Celem takie diety jest ograniczanie ilości  kalorii - od 1000 do 2000 kcal dziennie, w zależności od masy ciała, wysiłku fizycznego, płci oraz wieku. Dieta niskokaloryczna musi być zgodna z zasadami prawidłowego żywienia, a więc musi zawierać podstawowe składniki pokarmowe: białko, tłuszcz i węglowodany oraz składniki mineralne i witaminy w odpowiednich proporcjach. Kiedy dieta niskoenergetyczna nie daje oczekiwanych efektów, z pomocą przychodzi bardziej rygorystyczne rozwiązanie - dieta ostatniej szansy (dieta Cambridge), polegająca na przyjmowaniu nie więcej niż 550 kcal dziennie w postaci posiłków zawierających wszystkie niezbędne organizmowi substancje odżywcze: wysokiej jakości białko, odpowiednią ilość węglowodanów, niewielkie ilości tłuszczów oraz dużo błonnika, witamin i substancji mineralnych.Zadaniem diet niskokalorycznych jest zmniejszenie masy ciała u osób z otyłością lub nadwagą i uzyskanie właściwej wagi.

Osoby otyłe, na tej diecie powinny tracić ok. 1 kg tygodniowo.

Dieta białkowo-tłuszczowa (niskowęglowodanowa)

Dieta białkowo-tłuszczowa (dieta Atkinsa) zwana też niskowęglowodanową, optymalną lub kosmonautów, to klasyczna kuracja odchudzająca oparta na białkach i tłuszczach, przy dużym ograniczeniu węglowodanów. Zasada jest bardzo prosta - "jesz tłuszcz i gubisz tłuszcz". Program opiera się na spożywaniu jak największej ilości tłuszczów, które powinny być łączone z białkami oraz na unikaniu produktów zawierających cukry proste i złożone.

Po pewnym czasie stosowania takiej diety, będziesz jadł coraz mniej i dzięki temu schudniesz - przestrzegając zaleceń stracisz nawet do 2 kg tygodniowo i bez trudu utrzymasz właściwą wagę. Przed rozpoczęciem kuracji białkowo-tłuszczowej powinieneś skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem, gdyż mogą ją stosować tylko osoby zdrowe.

Dieta oparta na indeksie glikemicznym (IG)

Dieta o niskim IG (np.: dieta Montignaca) polega na spożywaniu produktów, które w nieznaczny tylko sposób podwyższają poziom glukozy we krwi. Nie musisz liczyć kalorii czy też głodować. Wystarczy, że będziesz dobierał produkty tak, aby zmiany poziomu cukru we krwi były jak najmniejsze, przy jednoczesnej rezygnacji z potraw o wysokim indeksie glikemicznym. Wszystkie produkty o wyższym niż 55 IG mogą spowodować, że Twój organizm chętnie będzie zamieniał węglowodany w tłuszcz i zwiększał jego zapasy. Dieta o niskim indeksie glikemicznym przeznaczona jest dla osób w różnym wieku, szczególnie chorych na cukrzycę, ale też tych które pragną zdrowo się odżywiać i zachować prawidłową masę ciała oraz osób odchudzających się.

Dieta jednoskładnikowa

Podstawą całodziennego menu diet jednoskładnikowych (inaczej monodiet) jest jeden określony produkt spożywczy, od którego wywodzi się nazwa diety, np.: jabłkowa, bananowa, makaronowa, ziemniaczana czy sokowa. Monodieta polega na tym, że przez kilka dni jesz tylko jeden konkretny produkt lub produkty z jednej grupy. W tym czasie rezygnujesz ze wszystkich pozostałych produktów, które są najczęstszą przyczyną nadmiernych kilogramów, czyli żywności tłustej, słodkiej oraz wysokoprzetworzonej.

Diety jednoskładnikowej nie powinieneś stosować zbyt długo, najwyżej kilka dni. Ze względu na niską wartość energetyczną produktów szybkie zmniejszenie masy ciała jest przede wszystkim związane z utratą płynów, a nie tkanki tłuszczowej.

Dieta rozdzielna

Dieta rozdzielna (dieta Haya, dieta Diamondów) opiera się na założeniu, że istnieją oddzielne grupy pokarmów, które można łączyć tylko zgodnie z określonymi zasadami. Polega to na rozdzielnym spożywaniu żywności: białka oraz węglowodanów. Zatem, w jednym posiłku możesz łączyć tylko produkty białkowe z neutralnymi lub węglowodanowe z neutralnymi i tłuszcze (oliwę, olej, masło).

Choć dieta rozdzielna uczy zdrowych nawyków żywieniowych i poprawia przemianę materii oraz samopoczucie, to nie powinieneś stosować jej dłużej niż trzy tygodnie - w tym czasie możesz stracić na wadze nawet do 7 kg.

Dieta chronometryczna

Dieta chronometryczna (dieta Delabosa) zwana również księżycową jest zdrowa, zróżnicowana i zrównoważona, gdyż zawiera wszystkie niezbędne składniki pokarmowe jakich Twój organizm potrzebuje do właściwego funkcjonowania. Zakłada, że trzeba jeść tylko w ciągu dnia, bo wieczorem i nocą żywność szybciej zamienia się tkankę tłuszczową. Dzienną porcję pożywienia powinieneś rozłożyć między 3 zasadnicze posiłki oraz mały podwieczorek (jeśli uprawiasz sport, możesz jeść drugie śniadania). Nie wolno Ci rezygnować z żadnego posiłku, ponieważ opuszczając np.: śniadanie, w czasie obiadu zostanie zmagazynowana podwójna dawka tłuszczu.

Stosując dietę księżycową, będziesz stopniowo tracić na wadze - od 2 do 3 kg miesięcznie. Kurację wspomoże duża ilość ruchu.  

Dieta wysokoenergetyczne

Dieta wysokoenergetyczna jest polecana w przypadku osób uprawiających sport. Polega na spożywaniu produktów o wysokiej wartości energetycznej, które organizm może najbardziej efektywnie przekształcić w użyteczną energię. Wymagania żywieniowe są indywidualne dla każdej osoby i zależą od wielu parametrów, m.in.: płci, wieku czy formy dyscypliny sportowej. Stosując dietę wysokoenergetyczną zgodnie z zaleceniami, rozbudujesz swoją masę mięśniową, ale też unikniesz stanów osłabienia możliwych przy bardzo intensywnym wysiłku fizycznym. Właściwy jadłospis przed treningiem pozwala zmniejszyć zmęczenie i wydłużyć czas ćwiczeń.

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz: