Jak rozpoznać dysleksję u dziecka?

Poradopedia.pl  |   |  + 0  |  Ocena: (głosy: 0)

Trudności w nauce czytania, pisania i dbania o właściwy poziom graficzny pisma są ostatecznie rozpoznawane z końcem okresu nauczania początkowego. Często jednak o występowaniu tych zaburzeń, orzeka się dopiero w gimnazjum, a nawet w liceum.

Istnieje kilka odmian dysleksji:

  1. Dysleksja (w węższym znaczeniu odnosi się również do trudności w czytaniu);
  2. Dysortografia - popełnianie różnego rodzaju błędów w pisowni (w tym ortograficznych), pomimo znajomości zasad poprawnej pisowni;
  3. Dysgrafia - zniekształcanie liter - brzydkie, niekaligraficzne pismo;
  4. Dyskalkulia - trudności w rozwiązywaniu nawet najprostszych zadań matematycznych (dodawanie, mnożenie);
  5. Dysfonia - niewyraźna, bardzo cicha mowa (występuje w sporadycznych przypadkach).

Dysleksja spowodowana jest zaburzeniami podstawowych funkcji poznawczych, które mogą dotyczyć percepcji wzrokowej (widzenie, ale niedostrzeganie), percepcji fonologicznej (słyszenie, ale nieusłyszenie) oraz integracji tych procesów.

Dysleksja - trudności w nauce

Pisanie:

  • trudności w przepisywaniu,
  • trudności z utrzymywaniem pisma w liniaturze,
  • trudności w pisaniu ze słuchu,
  • wolne tempo pisania,
  • mylenie liter: o-a, b-p, d-b, d-g, u-n, m-w, n-w, s-z, dz-c, sz-s, ł-l,
  • nieróżnicowanie: ą-om, ę-e, n-e,
  • gubienie liter, opuszczanie końcówek i cząstek wyrazów,
  • trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, głoskami bezdźwięcznymi i dwuznakami,
  • przestawianie liter w wyrazach,
  • przestawianie szyku dyktowanych wyrazów,
  • zniekształcanie pisma,
  • niewłaściwe stosowanie małych i wielkich liter,
  • trudności w różnicowaniu wyrazów podobnie brzmiących (np.: kogut-kokut),
  • złe rozmieszczenie pracy pisemnej w przestrzeni,
  • brak lub niewłaściwe stosowanie interpunkcji,
  • błędy ortograficzne wynikające ze słabszej pamięci wzrokowej.

Czytanie:

  • wolne, niepewne, "wymęczone" tempo,
  • niechęć do czytania, zwłaszcza głośnego,
  • opuszczanie całego wiersza,
  • zamiana lub opuszczanie liter, nieprawidłowe odczytywanie całych wyrazów, zgadywanie,
  • trudności w dzieleniu dłuższych wyrazów na sylaby,
  • trudności w wyszukiwaniu najistotniejszej myśli w tekście.

Inne przedmioty:

  • w rysowaniu - zbyt silny lub zbyt słaby nacisk ołówka, błędny kierunek odwzorowywania,
  • w uczeniu się na pamięć, np.: tabliczki mnożenia, ciągów słownych,
  • w nauce geografii, np.: niewłaściwa orientacja w stronach świata,
  • w nauce geometrii - zakłócenia orientacji i wyobraźni przestrzennej, utrudnione przyswajanie werbalne,
  • w nauce języków obcych - znaczna rozbieżność między wymową a pisownią,
  • na lekcjach W-F - słaba orientacja w schemacie ciała i przestrzeni (błędne wykonywanie ćwiczeń), obniżona sprawność ruchowa,
  • wolne tempo pracy, nieproporcjonalna koncentracja uwagi.

Osoby dotknięte dysleksją rozwojową powinny mieć zapewnione fachowe wsparcie pedagoga lub psychologa. Bez tego, trudno poradzić sobie z zaburzeniami, nawet przy wsparciu najbliższych osób. Nie trzeba czekać na zdiagnozowanie dysleksji rozwojowej, aby móc uczestniczyć w zajęciach terapii pedagogicznej. Sam fakt zaliczenia dziecka do tzw. grupy ryzyka dysleksji, wystarcza aby podjąć z nim pracę.

Do dokładnego zbadania dziecka można posłużyć się Skalą Ryzyka Dysleksji (SRD). Jest to narzędzie diagnostyczne, służące do przesiewowego badania dzieci w wieku wczesnoszkolnym (zerówka, pierwsza klasa) pod kątem zagrożenia dysleksją. SRD opracowała i opublikowała w książce pt. "Ryzyko dysleksji" - prof. Marta Bogdanowicz.

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz: