Jak działa marketing wirusowy?

Poradopedia.pl  |   |  + 0  |  Ocena: (głosy: 0)

Marketing wirusowy (ang. viral marketing) polega na zainicjowaniu sytuacji, w której potencjalni klienci sami między sobą rozpowszechniają informacje dotyczące firmy, usług bądź produktów. Zamiast konkretnej informacji, może to być budowanie świadomości marki oraz jej pozycjonowanie.

Marketing wirusowy działa niczym plotka - wykorzystuje potrzebę dzielenia się informacjami ze znajomymi i przyjaciółmi. Najskuteczniejsze są reklamy telewizyjne niewyemitowane z różnych przyczyn w TV lub reklamy wycofane na skutek protestów opinii publicznej. Oprócz filmów, mogą być to rysunki, zdjęcia, prezentacje - wszystko, co zmusi społeczność internetową do rozsyłania tych maili i zapoznawania się daną marką.

Jednym z przykładów marketingu wirusowego mogą być zabawne lub intrygujące zdjęcia reklamowe, które użytkownicy Internetu rozsyłają między sobą. Wykorzystywana jest również plotka - odpowiednio stworzone trendy krążą między potencjalnymi klientami i mają na celu zwiększenie świadomości o produkcie.

Innym często stosowanym chwytem jest udostępnienie darmowych informacji użytecznych, które zawierają mniej lub bardziej subtelny przekaz reklamowy. Może to być na przykład wydanie przez producenta margaryny książeczek z przepisami na ciasta, gdzie w każdym z przepisów jako składnik występuje margaryna produkowana przez wydawcę książeczki. Chodzi o nakłonienie odbiorcy do rozpowszechniania przepisów - mimowolnie, z nazwą reklamowanej marki.  

Marketing wirusowy może polegać również na zachęcaniu użytkowników do świadomego informowania znajomych o danym produkcie bądź usłudze. Do najczęściej stosowanych metod należy umieszczanie odpowiednich skryptów w serwisach internetowych, konkursy "poleceniowe", rabaty, itp.

I choć marketing wirusowy robi dużą karierę, to nie ma zbyt wysokiej skuteczności. Lepszym rozwiązaniem jest bezpośrednie angażowanie grupy ludzi do aktywnego uczestniczenia w życiu serwisu internetowego. Można to robić na wiele sposobów - czasem firma rekrutuje wolontariuszy, którzy otrzymują darmowy dostęp do produktów w zamian za wyrażenie na forum swojej opinii na ich temat. Zdarza się również zachęcić wolontariuszy do oceny produktów jeszcze niewdrożonych do sprzedaży - dzięki temu tworzą wąską grupę osób uprzywilejowanych, stojących po stronie producenta. Nawet jeśli produkt opisywany przez wolontariusza posiada jakiekolwiek wady, przedstawiany jest w bardziej łagodny i konstruktywny sposób. Marketing wirusowy działa podobnie jak rekomendacja - ludzie sugerują się opinią innych, a późnej sami polecają różne oferty.

W marketingu wirusowym istnieje zasada Viral Spoof - nie można zakazywać parodiowania filmów wirusowych, gdyż działa to na ich korzyść. Pierwotny materiał cieszy się większą popularnością dzięki modyfikacjom na niego nanoszonym.

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz:


Oferta finansowa

Skorzystaj online z szerokiej oferty produktów finansowych z renomowanych instytucji.