Jak wygłosić prezentację, aby była skuteczna?

Poradopedia.pl  |   |  + 1  |  Ocena: (głosy: 0)

Przed przystąpieniem do przygotowania prezentacji powinniśmy zadać sobie następujące pytanie: Co tak naprawdę chcemy osiągnąć i czego oczekujemy od naszych słuchaczy? Czy chcemy pozyskać pięciu nowych klientów, przekazać konkretne informacje, czy też zainteresować słuchaczy swoim problemem.

Na początek określamy charakter naszej prezentacji

  • "Zaliczenie" tematu - powinniśmy przygotować krótką i skromną prezentację, nie podlegającą dyskusji;
  • Sprzedaż określonego produktu - powinniśmy zaprezentować ów produkt i omówić korzyści naszych odbiorców z posiadania tegoż produktu. W przypadku produktu przeważającego nad innymi, wskazujemy jego wyjątkowość;
  • Chęć nawiązania współpracy - przedstawiamy istniejącą już współpracę i zapewniamy, że jesteśmy otwarci na nową (wspominamy kogo poszukujemy, być może na sali znajduje się nasz przyszły współpracownik);
  • Zainteresowanie naszym problemem innych ludzi - w tym przypadku powinniśmy przygotować się do dyskusji, musimy bowiem przedstawić tło sytuacji i problem z jakim się borykamy. Może się zdarzyć, że ktoś ze słuchaczy zaproponuje idealne rozwiązanie;
  • Pochwalenie się sukcesami - swoimi, konkretnej osoby, grupy ludzi. Wszelkie osiągnięcia i przezwyciężone trudności omawiamy z radością i uśmiechem na twarzy;

Jeśli już wiemy co chcemy zaprezentować, dobieramy odpowiednie slajdy oraz treść mające spełnić nasz cel.

Przed wygłoszeniem prezentacji powinniśmy sprawdzić, czy wszystko jest zapięte na ostatni guzik a mianowicie: czy niezbędny sprzęt jest na miejscu (tablica, ekran, rzutnik, itp.) a także czy materiały, które mamy zamiar rozdawać uczestnikom są gotowe (wydrukowane, spakowane i dostarczone na miejsce).

 

Podczas wygłaszania prezentacji powinniśmy pamiętać o ty, aby:

  1. Mówić z pamięci - nie czytamy słowo w słowo slajdów, tylko pokazujemy konkretne schematy, wykresy, zdjęcia i omawiamy je.
  2. Mówić wyraźnie i zrozumiale - dostosowujemy język i poziom merytoryczny prezentacji do możliwości słuchaczy. Nie spieszymy się i obserwujemy reakcję odbiorców; jeśli zauważymy na ich twarzach znużenie, przerywamy na chwilę prezentację i podajemy kilka przykładów z życia wziętych (również w formie anegdot).
  3. Nie stać w jednym miejscu - jeśli chcemy przykładowo zmienić punkt widzenia, powinniśmy przejść w inne miejsce; w ten sposób dajemy znak, że zmieniamy pogląd.
  4. Modulować głosem - w chwili zastanawiania się nad czymś, możemy stanąć w miejscu i na chwilę zatrzymać głos.
  5. Utrzymywać kontakt wzrokowy ze słuchaczami - pozbywamy się wstydu i patrzymy ludziom w oczy; dzięki temu budujemy zaufanie. Gwałtowne rozglądanie się po sali potwierdzi nasze zdenerwowanie.
  6. Gestykulować - wiele informacji możemy przekazywać gestami ciała a nie tylko słowami.
  7. Panować nad stresem - aby zająć czymś ręce, powinniśmy cały czas trzymać klikacz albo wskaźnik.
  8. Dobrze znać swoją prezentację - musimy się jej po prostu nauczyć, aby znać kolejność poszczególnych slajdów i móc swobodnie nimi operować.
  9. Zadawać pytania retoryczne i odpowiadać na nie - dzięki temu narzucimy własny tryb rozumowania i dojdziemy do wniosków zbieżnych z celem prezentacji.
  10. Poprosić słuchaczy, na wstępie prezentacji, o zadawanie pytań (na bieżąco, w razie wątpliwości) - w ten sposób utrzymamy z nimi lepszy kontakt i będziemy pewni, że wygłaszane przez nas zagadnienia są w pełni zrozumiałe.

Przygotowując prezentację musimy pamiętać, aby była ona jak najbardziej zrozumiała a przedstawione przez nas informacje mogły dotrzeć do jak największej grupy ludzi. Każdy przyswaja nową wiedzę w innym sposób; jednym wystarczy tylko słowo mówione, inni potrzebują słowa pisanego, animacji, dźwięków, itp. - powinniśmy mieć to na uwadze.

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz:


Liczba komentarzy: 1

Oferta finansowa

Skorzystaj online z szerokiej oferty produktów finansowych z renomowanych instytucji.