Jak założyć przedszkole?

Iza_B  |   |  + 0  |  Ocena: (głosy: 0)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 10 stycznia 2008 roku pozwala tworzyć punkty i zespoły przedszkolne, których działanie opiera się na określonych wymogach i zasadach.

Dzieci w przedszkolu

Wymagania niezbędne do założenia przedszkola

Rejestracja działalności gospodarczej

Przedszkole może założyć osoba fizyczna lub prawna. Zaczynamy od złożenia wniosku o wpis do Ewidencji Działalności Gospodarczej w urzędzie gminy oraz wniosku o nadanie numeru REGON, następnie zgłoszenie działalności gospodarczej do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i do Urzędu Skarbowego, wybór formy opodatkowania i zgłoszenie pracowników do ubezpieczeń społecznych. Prowadzenie dokumentacji związanej z działalnością przedszkola można zlecić pracownikom Biura Rachunkowego.

Wybór lokalu

  • Przede wszystkim należy uzyskać pozytywną opinię państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej o zapewnieniu w lokalu bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci;
  • Lokal musi być wyposażony w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego lub wybranych części tej podstawy;
  • Lokal, w którym mają być prowadzone zajęcia musi znajdować się w budynku lub jego części spełniających wymagania określone w przepisach techniczno-budowlanych oraz przepisach o ochronie przeciwpożarowej;
  • Powierzchnia pomieszczenia przeznaczonego do zbiorowego pobytu od 3 do 5 dzieci musi wynosić co najmniej 16 m2; w przypadku liczby dzieci większej niż 5, powierzchnia ulega odpowiedniemu zwiększeniu na każde kolejne dziecko;
  • Wysokość pomieszczeń przeznaczonych do pobytu dzieci powinna wynosić co najmniej 2,5 m;
  • W pomieszczeniach musi być utrzymana czystość i porządek;
  • Podłoga oraz ściany pomieszczeń higieniczno-sanitarnych mają być wykonane tak, aby było możliwe łatwe utrzymanie czystości w tych pomieszczeniach; ściany powinny być pokryte materiałami zmywalnymi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz materiałami nietoksycznymi i odpornymi na działanie środków dezynfekcyjnych;
  • W pomieszczeniach przeznaczonych do zbiorowego pobytu dzieci, na grzejnikach centralnego ogrzewania muszą być umieszczone osłony ochraniające przed bezpośrednim kontaktem z elementem grzejnym;
  • W lokalu musi być zapewniona temperatura co najmniej 20°C;
  • Niezbędny jest zapewniony dostęp do miski ustępowej oraz urządzeń sanitarnych z ciepłą bieżącą wodą, takich jak: umywalka, brodzik z natryskiem lub inne urządzenie do utrzymania higieny osobistej dzieci;
  • Należy zapewnić miejsce do przechowywania sprzętu i środków utrzymania czystości, zabezpieczone przed dostępem dzieci;
  • Lokal musi być wyposażony w miejsce do przechowywania odzieży wierzchniej (np. wieszaki, szafki);
  • W pomieszczeniach powinna być zapewniona możliwość leżakowania, jeżeli czas pobytu dziecka przekracza 5 godzin dziennie;
  • Pościel i leżaki muszą być wyraźnie oznakowane w sposób umożliwiający identyfikację dziecka oraz odpowiednio przechowywane;
  • Meble muszą być dostosowane do wymagań ergonomicznych;
  • Wyposażenie ma posiadać niezbędne atesty lub certyfikaty;
  • Zabawki muszą spełniać wymagania bezpieczeństwa i higieny oraz posiadać oznakowanie CE;
  • Lokal musi być wyposażony w apteczki z podstawowymi środkami opatrunkowymi.

Kadra nauczycielska

Sam założyciel przedszkola nie musi legitymować się specjalistycznym wykształceniem, ale ważne są kwalifikacje zatrudnionych pedagogów.

Otóż:

  • Dyrektor przedszkola musi posiadać tytuł nauczyciela mianowanego, studia magisterskie oraz co najmniej 5-letnią praktykę. Dodatkowym kryterium jest nieposzlakowana opinia tej osoby i niekaralność;
  • Nauczyciele muszą posiadać wykształcenie pedagogiczne (minimum licencjat) oraz doświadczenie w podobnej pracy. Ponadto powinni dostarczyć zaświadczenie od lekarza o braku jakichkolwiek przeciwwskazań do wykonywania zawodu;
  • Pozostała kadra, jak np.: psychologowie i inni specjaliści powinni również legitymować się odpowiednim wykształceniem pedagogicznym popartym kilkuletnią praktyką.

Program nauczania

Ministerstwo Edukacji określiło minimum programowe, które musi być zrealizowane przez każde niepubliczne przedszkole. Jest to bardzo ważne, zwłaszcza dla Dyrektora placówki, który jest rozliczany z zapewnienia prawidłowego funkcjonowania przedszkola. Ponadto, by zwiększyć atrakcyjność i przyciągnąć oczekiwaną liczbę chętnych, powinny być utworzone odpowiednie warunki do zajęć dodatkowych takich jak: nauka języków obcych, zajęcia plastyczne, sportowe czy taneczne. Ważne jest, by zadbać o wyposażenie przedszkola w potrzebne meble, akcesoria i zabawki.

Opiekunowie grup muszą realizować obowiązkowy program zgodnie z wytycznymi dotyczącymi wychowania przedszkolnego. Ponadto nauczyciele powinni współpracować ze specjalistami, psychologami a zwłaszcza z rodzicami.

Przedszkola prywatne mogą starać się o dotacje ze środków unijnych na swój dalszy rozwój. Wystarczy, że w odpowiednim terminie zostaną złożone stosowne wnioski, by móc otrzymać cenną pomoc.

Przepisy prawne regulujące kwestie zakładania punktów, zespołów i przedszkoli niepublicznych

  1. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o Systemie Oświaty (Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572 z późn. zm.);
  2. Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 roku o Bezpieczeństwie Żywności i Żywienia (Dz. U. z 2006 r., nr 271, poz. 1225 z późn. zm.);
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2008 roku w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U. nr 7, poz. 38);
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 czerwca 2008 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U. nr 104, poz. 667), a także wyposażenia lokalu w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wykształcenia wyższego lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. nr 50, poz. 400);
  6. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 roku - Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r., nr 156, poz. 1118 z późn. zm.);
  7. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. nr 75, poz. 690 z późn. zm.), dotyczące wymogów dla budynków przeznaczonych na pobyt dzieci oraz budynków użyteczności publicznej;
  8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003, nr 6, poz. 69).

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz:


Oferta finansowa

Skorzystaj online z szerokiej oferty produktów finansowych z renomowanych instytucji.

Najnowsze porady