Poradopedia.pl

Jak się zameldować i jak się wymeldować?

Autor: Iza_B | 2 January 2011 10:53

Tagi: meldunek, pobyt czasowy, pobyt stały, wymeldowanie, zameldowanie, Prawo, porada, pomoc, instrukcja, Jak, się, zameldować, i, jak, się, wymeldować?

Jeśli chcemy się zameldować pod danym adresem bądź wymeldować z pobytu stałego musimy udać się do Urzędu Gminy lub Miasta na terenie, którego chcemy dokonać tej czynności.

Procedura zameldowania na pobyt stały i czasowy powyżej 3 miesięcy

Obywatel polski przebywający stale na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest zobowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego.

Aby zameldować się pod danym adresem potrzebna jest zgoda właściciela mieszkania lub innej osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu mieszkalnego.

Chcąc się zameldować musimy okazać następujące dokumenty:

  • dowód osobisty
  • akt notarialny zakupu mieszkania (do wglądu)
  • książeczka wojskowa (osoby podlegające powszechnemu obowiązkowi wojskowemu)
  • odpis skrócony aktu urodzenia (w przypadku małoletnich nie posiadających dokumentu tożsamości)
  • formularz zgłoszenia pobytu stałego lub czasowego


Osoby meldujące się na pobyt stały bądź czasowy powyżej 3 miesięcy otrzymują potwierdzenie zameldowania, które jest ważne przez 2 miesiące od momentu jego wystawienia.

Procedura zameldowania na pobyt czasowy poniżej 3 miesięcy

Aby zameldować się pod danym adresem należy zgłosić się do właściwego Urzędu z właścicielem lub najemcą mieszkania i przedstawić następujące dane:

  • imię i nazwisko
  • datę urodzenia
  • serię i numer dowodu osobistego i poprzednich dowodów osobistych, daty ich wydania, terminy ważności i oznaczenia organów wydających dokument tożsamości
  • miejsce urodzenia
  • adres zameldowania na pobyt stały
  • datę zameldowania na pobyt stały


Osoby meldujące się na okres do 3 miesięcy otrzymują potwierdzenie zameldowania, które jest ważne tylko do czasu upływu terminu zameldowania.

Procedura wymeldowania się z pobytu stałego lub trwającego dłużej niż 3 miesiące

Osoba opuszczająca miejsce stałego bądź trwającego dłużej niż 3 miesiące miejsca pobytu ma obowiązek wymeldowania się i musi dokonać tego w odpowiednim Urzędzie nie później niż w dniu opuszczenia miejsca pobytu stałego. Jeśli sama tego nie uczyni, może to nastąpić na wniosek np.: właściciela mieszkania lub z urzędu. Podstawą wymeldowania może być także eksmisja przeprowadzona w lokalu.

Aby się wymeldować należy wypełnić odpowiedni formularz zgłoszenia wymeldowania.

Jeśli chodzi o wymeldowanie osoby zmarłej, następuje to z urzędu po dokonaniu zgłoszenia zgonu w Urzędzie Stanu Cywilnego.

Procedura odwoławcza

Jeśli Urząd Gminy/Miasta odmawia zameldowania lub dokonuje wymeldowania z urzędu, wówczas wydaje decyzję administracyjną, od której każdy ma prawo się odwołać. Osoba odwołująca się , powinna wcześniej zapoznać się z decyzją Urzędu. Odwołanie można wnieść w terminie 14 dni do Wojewody, po tym terminie decyzja staje się prawomocna i jej zmiana może być utrudniona bądź całkowicie niemożliwa.

Procedurę zameldowania i wymeldowania regulują następujące akty prawne:

Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 roku o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, z późn. zm.).

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 24 grudnia 2002 roku w sprawie w sprawie zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych (Dz.U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1999, z późn. zm.).

Wydruk ze strony:
https://www.poradopedia.pl/prawo/jak-sie-zameldowac-i-jak-sie-wymeldowac,1634.html
© Poradopedia.pl - Wszystkie prawa zastrzeżone