Poradopedia.pl

Zasady pierwszeństwa na rondzie turbinowym

Autor: Poradopedia.pl | 10 April 2011 18:22

Tagi: kodeks drogowy, rondo, rondo turbinowe, zasady pierwszeństwa, Motoryzacja, porada, pomoc, instrukcja, Zasady, pierwszeństwa, na, rondzie, turbinowym

W Polsce powstaje co raz więcej rond turbinowych, po których poruszanie się sprawia wielu kierowcom nie małe problemy. O tym jakie zasady poruszania się po takim rondo obowiązują dowiesz się czytając poniższą poradę. 

Rondo turbinowe jest tak zaprojektowane, aby poruszające się po nim pojazdy nie miały możliwości przecinać wewnętrznego i zewnętrznego pasa ruchu czyli nie zajeżdżać sobie nawzajem drogi. Kierowanie pojazdów odpowiednimi wylotami ma zmniejszyć ryzyko stłuczek. Zasadą ronda turbinowego jest to, że ruch na konkretnych pasach nie przecina się i od samego wjazdu na rondo pojazdy kierowane są na właściwy wylot - prawy pas prowadzi do pierwszego zjazdu, lewy do kolejnych.

Na rondzie turbinowym ruch odbywa się okrężnie a ustąpić pierwszeństwa musimy tylko przy wjeździe na rondo. Najważniejsze jest zajęcie odpowiedniego pasa ruchu, bo jego wybór na wlocie determinuje dalsze poruszanie się po rondzie. Ze względu na linie ciągłe nie ma możliwości zmiany pasa ruchu z prawego na lewy i odwrotnie - w przeciwieństwie do jazdy po zwykłym rondzie. Lewy pas ruchu oddzielony jest linią ciągłą, w związku z tym opuszczając rondo nie wymuszamy pierwszeństwa.

Pasy ruchu na rondzie turbinowym są od siebie oddzielone elementami naklejonymi na jezdni lub separatorami (krawężnikami) i to właśnie one uniemożliwiają zmianę pasa w niedopuszczalnym miejscu. Takie rozwiązanie być może ogranicza kolizyjność, niestety tych którzy zajęli niewłaściwy pas ruchu zmusza do opuszczenia ronda - przejechania niekiedy długiego odcinka drogi, by móc ponownie wjechać na rondo i tym razem dokonać prawidłowego wyboru. Każdego rodzaju rondo posiada odpowiednie oznakowanie; dlatego wjeżdżając na rondo turbinowe należy podążać zgodnie ze znakami poziomymi lub strzałkami kierunkowymi. 

W sytuacji występowania na rondzie torowisk tramwajowych, korzystniejsze jest budowanie rond turbinowych z sygnalizacją świetlną. Daje to możliwość uzyskania mniejszej długości przejść dla pieszych, co ma znaczący wpływ na projektowanie sygnalizacji. Poza tym na rondzie turbinowym ze światłami jest większa przepustowość i wyższy poziom bezpieczeństwa.

Wydruk ze strony:
https://www.poradopedia.pl/motoryzacja/zasady-pierwszenstwa-na-rondzie-turbinowym,1836.html
© Poradopedia.pl - Wszystkie prawa zastrzeżone