Poradopedia.pl

Jak przygotować do zimy auto z lpg (gaz)?

Autor: Poradopedia.pl | 25 October 2011 15:05

Tagi: auto, gaz, lpg, motoryzacja, samochód, zima, Motoryzacja, porada, pomoc, instrukcja, Jak, przygotować, do, zimy, auto, z, lpg, (gaz)?

Samochody wyposażone w instalację gazową, wymagają szczególnych przygotowań do sezonu zimowego.  

Przegląd instalacji LPG

Niezależnie od rodzaju instalacji gazowej, warto przed zimą udać się na jej regulację. Oprócz tego należy zadbać o stan wtryskiwaczy - ich niedrożność może powodować problem z podtrzymaniem pracy silnika. Aby go rozwiązać, wystarczy dolać do paliwa odpowiedni uszlachetniacz, który przeczyści układ.

Aby silnik dobrze pracował zimą (nie "krztusił się"), należy zadbać o świecie, kable wysokiego napięcia, a także cewki. Świecie trzeba koniecznie wymienić, gdy ich przebieg wynosi więcej niż 15 tys. km albo wtedy, gdy pokryte są grubą warstwą czarnego nalotu. Kable wysokiego napięcia, należy przed każdą zimą zabezpieczyć specjalnymi środkami silikonowymi. Cewki, chociaż bezobsługowe, też nie są wieczne - należy również o nich pamiętać.

Przy przeglądzie instalacji LPG, warto przyjrzeć się czujnikowi temperatury. W najnowszych modelach aut znajdują się nawet dwa - czujnik cieczy chłodzącej i zasysanego powietrza. Ponieważ gaz ma większą temperaturę spalania niż benzyna, często kierowcy montują niestandardowe "zimniejsze" czujniki, które otwierają wcześniej drugi obieg cieczy i przy niższej temperaturze załączają wiatrak wentylatora. Latem jest to całkiem słuszne rozwiązanie, ale już zimą się nie sprawdzi - przy bardzo niskich temperaturach powietrza, taka kombinacja może uniemożliwić przełączanie zasilania z benzyny na gaz i spowodować nieprawidłowy skład mieszanki LPG. To z kolei może doprowadzić do zniszczenia katalizatora. Na zimę warto wrócić do standardowych części, gdyż właśnie na nich powinna być przeprowadzona regulacja instalacji.

Przygotowanie do zimy auta, ze względu na rodzaj instalacji LPG:

I generacja - auta gaźnikowe, wtryski bez katalizatora i sondy lambda

W tych autach występuje ręczne przełączanie zasilania z benzyny na gaz. Niektórzy kierowcy, w okresie letnim rezygnują z używania benzyny do zasilania silnika, co w konsekwencji powoduje problemy z uruchamianiem samochodu podczas zimy. Aby przywrócić sprawność gaźnika, trzeba sprawdzić dysze paliwowe - umyć je albo wyczyścić sprężonym powietrzem. 

II generacja - wtryski jedno i wielopunktowe z katalizatorem oraz sondą lambda

W tego typu samochodach, przed okresem zimowym, warto zastosować preparaty do czyszczenia układów paliwowych. Mieszanka paliwowa wystarczająca do podtrzymania pracy silnika w dodatnich temperaturach, w sezonie zimowym może okazać się zbyt uboga. W przypadku zaobserwowania nieprawidłowej pracy silnika na gazie, należy udać się na regulację instalacji LPG do serwisu.

III generacja - wtrysk wielopunktowy, o ciągłym zasilaniu gazem w fazie lotnej

W okresie przedzimowym istotna jest wymiana wkładu filtra fazy ciekłej oraz dodatkowego filtra fazy gazowej, który zabezpiecza precyzyjne elementy, jakimi są wtryskiwacze. Szczególnie ważna jest wymiana tego drugiego filtra, który powoduje oczyszczanie gazu z zanieczyszczeń spowalniających działanie wtryskiwaczy lub uniemożliwiających ich pracę. Jeśli wymiana nie zostanie przeprowadzona, konieczna może się okazać naprawa bądź wymiana listwy wtryskiwaczy.

IV generacja - sekwencyjny wtrysk gazu

W autach wyposażonych w najnowocześniejsze instalacje gazowe, nie powinny występować różnice w funkcjonowaniu silnika na gazie w odniesieniu do benzyny. Jedynym zewnętrznym czynnikiem wpływającym na jego prawidłową pracę, może być skład mieszanki LPG. Jeśli samochód zużywa dużo więcej gazu niż dotychczas, warto zmienić stację benzynową albo sprawdzić w serwisie parametry funkcjonowania silnika na gazie. Paliwo LPG powoduje łagodniejszą pracę silnika, gdyż posiada wyższą liczbę oktanową w porównaniu do benzyny. Do gazu nie potrzeba dodawać (tak jak do benzyny) specjalnych substancji zapobiegających szkodliwemu spalaniu detonacyjnemu. Paliwo gazowe nie rozpuszcza oleju silnikowego tak jak benzyna i nie powoduje odkładania się zanieczyszczeń w komorze spalania.

W każdej instalacji gazowej znajdują się filtry fazy ciekłej LPG, a w instalacjach wtrysku gazu dodatkowo filtry fazy lotnej. Przed każdym sezonem zimowym warto powymieniać je na nowe. Nierównomierna praca silnika na biegu jałowym w instalacjach I i II generacji może świadczyć o tym, iż nadszedł czas na wymianę membran w reduktorze. Dość często występujący problem z rozruchem samochodu, szczególnie w niskich temperaturach, może być efektem nieprawidłowego doboru emulacji sondy lambda (przy II generacji), nieodpowiedniego doboru elementów instalacji wtrysku gazu (przy IV generacji), zużycia elementów instalacji (np.: membran reduktora), a także nieszczelności w układzie dolotowym powietrza lub lotnego gazu. Dlatego tak ważny jest przegląd instalacji gazowej.

Przed zimą istotne jest również sprawdzenie mocowania poszczególnych elementów instalacji gazowej. Szczególną uwagę należy zwrócić na mocowanie zbiornika i przewodów gazowych, a także ich zabezpieczenie przed korozją.

Skład mieszanki LPG

LPG to mieszanina propanu i butanu - fizykochemiczne właściwości tych gazów i procentowy ich udział w mieszaninie, znaczącą wpływa na jakość paliwa, a także ekonomikę jazdy, zwłaszcza w okresie zimowym. Duże znaczenie ma w tym przypadku temperatura parowania obu gazów - propan odparowuje w temperaturze około -42 stopni C, zaś butan powyżej -6 stopni C. Zawartość propanu nie wpływa poważnie na jakość jazdy, ponieważ na naszej szerokości geograficznej mrozy wyższe niż -42 stopnie C należą do rzadkości. Istotne znaczenie ma natomiast udział butanu, zbyt duża jego zawartość w mieszaninie LPG powoduje odczuwalny spadek ciśnienia w zbiorniku. Jeśli zimą zostanie zauważone większe zużycie paliwa, to należy przemyśleć zmianę stacji benzynowej.

Podsumowując: w autach z instalacją gazową, w okresie zimowym należy pamiętać o:

  • uruchamianiu zimnego silnika na benzynie,
  • stosowaniu niezamarzającego płynu w układzie chłodzenia silnika,
  • wymianie filtru powietrza, zgodnie z wymaganiami dla danego samochodu,
  • wymianie filtrów gazu co 15 tysięcy km,
  • dbaniu o prawidłowy stan układu zapłonowego (m.in.: świece zapłonowe),
  • tankowaniu paliwa dobrej jakości, tylko na sprawdzonych stacjach benzynowych.

Przygotowując auto z instalacją gazową do zimy, należy dokonać niezbędnych czynności serwisowo-naprawczych, aby cieszyć się bezpieczną i bezawaryjną jazdą.

Wydruk ze strony:
https://www.poradopedia.pl/motoryzacja/jak-przygotowac-do-zimy-auto-z-lpg-gaz,2234.html
© Poradopedia.pl - Wszystkie prawa zastrzeżone