Poradopedia.pl

Jak zostać trenerem biznesu?

Autor: Poradopedia.pl | 26 August 2012 09:43

Tagi: biznes, coaching, szkolenia, trener, Pieniądze, porada, pomoc, instrukcja, Jak, zostać, trenerem, biznesu?

Wysokie pensje i stosunkowo niewielkie koszty prowadzenia działalności to ogromny magnes dla ludzi, którzy chcą spróbować swoich sił na rynku szkoleń. Dobry trener posiada wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzonego szkolenia, a także szerokie zdolności interpersonalne.

Kompetencje trenerskie

To nic innego jak pokazana w zachowaniu specyficzna umiejętność działania. Na poziom kompetencji trenerskich wpływ mają następujące składniki: wiedza, doświadczenie oraz cała gama czynników psychologicznych. Poniżej znajduje się lista kluczowych kompetencji w pracy trenera.

  1. Innowacyjność - twórcze i nowoczesne podejście do zadań praktyki trenerskiej, a także modyfikowanie istniejących oraz tworzenie i promowanie nowych, nieszablonowych rozwiązań, wspomagających funkcjonowanie osób i zespołów.
  2. Komunikacja - teoretyczna i praktyczna znajomość zasad skutecznej komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Opieranie się na wiarygodnych informacjach oraz szacunku dla odbiorcy. Język i forma komunikacji musi być dostosowana do sytuacji i odbiorcy.
  3. Zaangażowanie w procesy uczenia się - generowanie, wprowadzanie, promowanie i wspieranie procesów prowadzących do tworzenia nowych i optymalnych rozwiązań dla biznesu. Zdolność krytycznego analizowania bieżącej sytuacji, a także postrzegania jej z różnych punktów widzenia prowadzi do efektywnego uczenia grup biznesowych.
  4. Prezentacja - skuteczne przedstawianie różnych materiałów. Dostosowywanie się do słuchaczy i aktywne angażowanie ich w prezentację.
  5. Współpraca - chęć bycia członkiem zespołu, niesienia pomocy, wspierania współpracowników w zakresie działań merytorycznych i logistycznych, a także wymiany doświadczeń podnoszących jakość działań szkoleniowo-konsultacyjnych.
  6. Wywieranie wpływu - budowa pozytywnych relacji między ludźmi. Wzmacnianie osób, zespołów i organizacji.
  7. Zarządzanie procesem grupowym - skuteczne wykorzystanie potencjału oraz dynamiki grupy do realizacji założonych celów indywidualnych, jak i grupowych.

Różne rodzaje szkoleń wymagają różnych kompetencji. Na rynku trenerów rośnie konkurencja i co jakiś czas pojawiają się głosy za wprowadzeniem certyfikatów. Sami trenerzy są tym pomysłom przeciwni, gdyż regulację w zakresie coachingu zapewnia rynek. Najważniejsze dla nich jest odpowiednie doświadczenie.

Czynniki psychologiczne wpływające na rozwój kompetencji trenerskich:

  • energia działania czyli rezultat funkcjonowania centralnego układu nerwowego. Przede wszystkim ma ona wpływ na wybór stylu działania (np.: szybkość wymaganych ruchów), a nie na jego treść;
  • gotowość do podejmowania wysiłku w pracy, która opiera się na cechach osobowości. Ich poziom ujawnia się w ilości oraz jakości pracy nawet wtedy, gdy jej treść nie odpowiada zainteresowaniom danej osoby;
  • chęć do współdziałania - ujawnia się w gotowości do podejmowania działań zespołowych, a także w sile dążenia do osiągania wspólnych celów;
  • nastawienie na zmianę otoczenia - inicjowanie nowych zadań oraz gotowość do akceptacji zmian organizacyjnych;
  • nastawienie na zmiany ludzi - polega na podejmowaniu działań zorientowanych na ludzi bez nacisku ze strony sytuacji;
  • sprawność wnioskowania - objawia się m.in.: umiejętnością rozwiązywania problemów;
  • zdolność społeczna - polega na trafnym rozpoznawaniu cech i wykorzystywaniu ich w przewidywaniu zachowania innych ludzi;
  • taktyki wpływu - dzielą się na: pozytywne (racjonalna perswazja, konsultacja, inspiracja), które pomagają w realizacji celów szkolenia i budują dobrą relację ze szkolonymi oraz negatywne (nacisk, apel osobisty), które budują złe relacje pomiędzy trenerem a osobami szkolonymi;
  • wiedza z zakresu procedur HR i zarządzania ludźmi.

Zagrożenia związane z funkcjonowaniem trenera w biznesie:

  • dominacja trenerów o wykształceniu psychologicznym;
  • praca na zdezaktualizowanej wiedzy, niski poziom innowacyjności wynikający często z niechęci do współpracy z innymi trenerami;
  • brak doświadczenia organizacyjnego i biznesowego trenerów i/lub trudność w transformowaniu know-how jednej branży biznesu na inną;
  • niewystarczająca koncentracja na celach szkolenia, skutkująca m.in.: proponowaniem atrakcyjnych metodycznie elementów szkoleniowych, lecz nie realizujących kluczowych celów szkolenia;
  • brak autorskich narzędzi nauczania problemowego: gier i symulacji biznesowych, zespołowego rozwiązywania problemów, itp.;
  • brak systematycznego monitorowania jakości działań trenerskich;
  • niska gotowość do współpracy w zespołach trenerskich w celu budowania i rozwijania warsztatu;
  • niska gotowość do dzielenia się wiedzą z innymi trenerami;
  • niski poziom otwartości wśród trenerów na uczenie się procesów biznesowych, a także myślenia i mówienia językiem biznesu.

Firmy i instytucje szkolące trenerów

Szkoła Trenerów Biznesu jest skierowana do kandydatów, którzy poszukują nieustannie ścieżek rozwoju osobistego zarówno w sferze zagadnień związanych z biznesem, jak i radzeniem sobie z problemami życia codziennego. Oto wybrane instytucje:

Akademia Liderów - www.akademialiderow.pl

Akademia Treningu Umiejętności Trenerskich "Atut" - www.negocjator-atut.pl

Europejski Instytut Psychologii Biznesu - www.eipb.pl

Instytut Rozwoju Biznesu - www.irb.pl

Laboratorium Arkanów Biznesu - www.lab.xo.pl

Norman Benett Academy - wwwnbacademy.pl

Stowarzyszenie Konsultantów Trenerów Zarządzania "Matrik" - www.matrik.pl

Wydruk ze strony:
https://www.poradopedia.pl/pieniadze/jak-zostac-trenerem-biznesu,2975.html
© Poradopedia.pl - Wszystkie prawa zastrzeżone