Poradopedia.pl

Jak przestać odkładać zadania na później?

Autor: Poradopedia.pl | 19 November 2012 07:30

Tagi: odkładanie na później, perfekcjonizm, prokrastynacja, Psychologia, porada, pomoc, instrukcja, Jak, przestać, odkładać, zadania, na, później?

Prokrastynacja to jedna z największych przeszkód na drodze do osiągnięcia sukcesu życiowego. Polega na patologicznym wręcz odwlekaniu różnych czynności, na rzecz zajęć bardziej przyjemnych lub mniej kłopotliwych. Zjawisku temu najczęściej towarzyszy poczucie winy, lenistwa i nieodpowiedzialności.

Aby wygrać z prokrastynacją, zastosuj poniższe metody

1. Prowadź kalendarz zadań

Sporządź realny harmonogram dnia - pomyśl, które zadania muszą być zrobione w pierwszej kolejności, a które mogą poczekać. Ustal krótki, realny i konkretny czas ich realizacji - zapisz ostateczną datę w kalendarzu i podziel się tą wiadomością z kimś innym. Myśl o pozytywnych stronach zakończenia wykonania danego zadania.

2. Wykonuj zadania według stopnia trudności

Zaczynaj dzień od najcięższego lub najmniej przyjemnego zadania. Dopiero po jego wykonaniu przejdź do przyjemniejszych bądź łatwiejszych. Po zrealizowaniu najtrudniejszego zadania, daj sobie nagrodę. W ten sposób będziesz uczyć podświadomość i zamieniać strategię w nawyk.

3. Zastosuj programowanie neurolingwistyczne

Korzystaj z technik NLP (ang. Neuro Linguistic Programming), które są nastawione na tworzenie i modyfikowanie wzorców postrzegania oraz myślenia u ludzi. Jedną z metod NLP jest przeramowanie - dzięki niej poznasz inne znaczenie zadania i procesu jego wykonania.

4. Poproś bliskich o wsparcie

Szukaj pomocy wśród rodziny i znajomych - informuj ich o swoich planach i celach, aby mogli sprawdzać Twoje osiągnięcia i Cię motywować. Raz w tygodniu mów im o swoich dokonaniach lub ich braku. Opowiedz, co planujesz na najbliższy tydzień i chwal się najnowszymi postępami. Dzięki temu szybciej wykonasz zadanie, bo nie będziesz chciał aby inni widzieli, że zwlekasz z wypełnieniem obietnicy. Spróbuj nawiązać kontakt z osobami będącymi w podobnej, trudnej sytuacji - dołącz do forum, gdzie można wymieniać się swoimi doświadczeniami, troskami i radościami.

5. Realizuj wyznaczone cele

Naucz się wyznaczać cele, ustalać plany i konsekwentnie postępować według nich. Wyznaczaj zawsze dokładne daty realizacji wszystkich zadań. Zamiast zastanawiać się i rozmyślać, natychmiast wykonaj jakiś krok w kierunku wykonania zaplanowanej czynności. Pracuj nad motywacją, bo jest ona siłą napędową do pracy i doprowadzania wszystkich spraw do końca.

Musisz zdać sobie sprawę z tego, że pilność i systematyczność pomagają w życiu - zarówno zawodowym, jak i prywatnym. Załatwiając sprawę "od ręki", masz więcej czasu dla siebie i swojej rodziny. Wykazując się odpowiedzialnością, samodyscypliną oraz chęcią do pracy, łatwiej osiągniesz sukces i będziesz w każdej chwili gotowy na nowe zadania.

Zachęcamy Cię również do przeczytania naszej porady Prokrastynacja - co powinieneś o niej wiedzieć?

Wydruk ze strony:
https://www.poradopedia.pl/psychologia/jak-przestac-odkladac-zadania-na-pozniej,3113.html
© Poradopedia.pl - Wszystkie prawa zastrzeżone