Poradopedia.pl

Jak wyczyścić komputer - usunąć wszystkie swoje pliki - przed odejściem z pracy?

Autor: rbrys | 12 September 2006 22:03

Tagi: praca, usuwanie danych, windows, Technologia, porada, pomoc, instrukcja, Jak, wyczyścić, komputer, -, usunąć, wszystkie, swoje, pliki, -, przed, odejściem, z, pracy?

Zakładam, że chodzi o usunięcie swoich prywatnych plików i firma nie będzie podejmowała nadzwyczajnych środków w celu odtworzenia danych (korzystając z usług profesjonalnych firm). No i zakładam że chodzi o system Windows.

W przypadku Windows najprostszym rozwiązaniem jest po prostu ponowna instalacja systemu od zera na komputerze z którego korzystamy.

W przypadku systemu Windows XP powinniśmy skoncentrować się przede wszystkim na swoim osobistym katalogu (dla naszego konta w systemie), który znajdziemy w katalocu c:\\documents and settings\\ - żeby usunąć wszystkie dane z niego powinniśmy utworzyć nowe konto z uprawnieniami administratora, zalogować się na nie i usunąć użytkownika, na którego logowaliśmy się dotychczas, wybierając jedoncześnie opcję usunięcia wszystkich danych użytkownika. Warto przejrzeć także zainstalowane programy i usunąć wszystkie wraz z katalogami, w których mogą być przechowywane nasze dane - dotyczy to np. komunikatorów internetowych. Warto sprawdzić po usunięciu programów czy nie pozostały jeszcze jakieś pliki po nich w katalogu c:\\program files\\ - je także należy usunąć.

Wielu ludzi nie trzyma jednak porządku i rozrzuca swoje dane po całym dysku - wtedy czeka nas spora robota z lokalizowaniem tych plików i kasowaniem. Tutaj z powrotem polecam po prostu ponowną instalację windows z formatowaniem dysku jako szybszą i skuteczniejszą metodę.

Po wszystkim nie powinniśmy zapomnieć o opróżnieniu kosza, a dla utrudnienia ewentualnych prób odzyskania tych danych - warto uruchomić defragmentację dysku, z którego usuwaliśmy dane (prawy klawisz myszy na dysku, zakładka narzędzia, defragmentuj).

Problemem będzie sytuacja w której nie mamy praw administratora na komputerze. Koncetrujemy się wtedy na katalogu osobistym (c:\\documents and settings\\nazwa użytkownika\\) i kasujemy co popadnie zwracając szczególną uwagę na katalogi:

  • Pulpit
  • Moje dokumenty
  • Ustawienia lokalne\\Dane aplikacji\\

Dobrze także jest wejść do przeglądarek i usunąć wszystkie zakładki, historie odwiedzanych stron, cache (pliki tymczasowe), hasła itp.

Generalnie warto spróbować usunąć z katalogu osobistego wszystko co się da (a nie da się wszystkiego będąc zalogowanym).

Na starszych systemach jak Windows 98 czy Windows 95 zabawa jest bardziej skomplikowana ale też nie powinniśmy trafić na problem z ograniczeniem praw do modyfikacji plików.

 

Wydruk ze strony:
https://www.poradopedia.pl/technologia/jak-wyczyscic-komputer-usunac-wszystkie-swoje-pliki-przed-odejsciem-z-pracy,411.html
© Poradopedia.pl - Wszystkie prawa zastrzeżone