Praca telemarketera - jak być dobrym?

Poradopedia.pl  |   |  + 0  |  Ocena: (głosy: 0)

Słowo "telemarketing" nie wzbudza w nas dobrych skojarzeń. W branży tej pracuje jednak coraz więcej osób, najczęściej są to studenci i absolwenci szkół wyższych, którzy nie mają innych pracy a zarabiać chcą bądź muszą. Jeśli i Ty wykonujesz zawód telemarketera, poniższe wskazówki podpowiedzą Ci jak dążyć do osiągnięcia sukcesu.

Najważniejsze czynniki w pracy telemarketera

Pozytywne nastawienie

Tzw. "zimny telefon" wykonuje prawie każdy początkujący telemarketer, a to nigdy nie zdaje egzaminu. Musisz od razu wejść w interakcję i ocieplać dialog. Nawet jeśli boli Cię głowa, jesteś niewyspany albo zirytował Cię poprzedni rozmówca, nie możesz tego okazywać wyżywając się na potencjalnym kliencie. Pamiętaj - panowanie nad własnymi emocjami to najtrudniejsza umiejętność, jaką musi posiadać każdy telemarketer. Podniesiony ton głosu, zbyt szybka i niezrozumiała mowa, spłycony oddech - wszystko to sugeruje Twojemu rozmówcy, że ma do czynienia z jakimś furiatem a nie życzliwą mu osobą.

Dopasowanie się do rozmówcy

Jeśli rozmówca mówi bardzo wolno, Ty nie powinieneś gadać jak najęty. Jeśli będziesz mówił za szybko, człowiek po drugiej stronie słuchawki nie zrozumie. Tak samo postępuj w odwrotnej sytuacji - w przypadku, gdy Twój rozmówca mówi bardzo szybko, Ty nie bądź gorszy - zbyt wolna mowa szybko go zirytuje. Zawsze rozmawiaj z osobą decyzyjną, bo tylko od niej zależy, czy sprzedasz dany produkt bądź usługę. Dlatego w momencie połączenia, dla pewności zapytaj czy rozmawiasz z właścicielem numeru XYZ.

Rozpoznanie potrzeb klienta

Największym błędem, jaki możesz popełnić w swojej pracy jest rozpoczynanie rozmowy od stwierdzenia, iż masz dla danej osoby przygotowaną wspaniałą ofertę promocyjną i na dodatek z licznymi gratisami. Jeśli sprzedajesz ubezpieczenia na życie, najpierw zapytaj czy rozmówca jest ubezpieczony, czy myśli o przyszłości swojej i swoich bliskich, itp. Konkretna rozmowa, trwająca dłużej niż 2-3 minuty może oznaczać pewien sukces.

Tworzenie bazy danych

Target, czyli do kogo dzwonisz. Jeśli nie posiadasz wartościowej bazy danych, powinieneś przyłożyć się do jej zbudowania. Przykładowo: sprzedajesz literaturę piękną, a więc musisz celować w osoby posiadające wyższe wykształcenie humanistyczne. Możesz szukać ich na serwisach społecznościowych, takich jak: Facebook czy Golden Line. 

Realizacja wyznaczonych celów

W telemarketingu nie istnieją sztywne zasady - wszelkie reguły, analizowane i podawane jako gotowy wzór na szkoleniach, w realnym świecie po prostu się nie sprawdzają. Ich adekwatność weryfikuje rozmowa telefoniczna z potencjalnym klientem. Zdefiniowanie Twojego celu to podstawowa czynność, jaką powinien wykonać menadżer przed wyborem numeru rozmówcy. Tylko jasno określone dążenia mogą zwiększyć Twoją efektywność.

Często osoby sprzedające dany produkt czy usługę, nie mają o nich zielonego pojęcia. To, że wyuczyły się na pamięć regułek nie oznacza, iż posiadają w tym zakresie wiedzę ekspercką. Najważniejsze, być zawsze płynnie i bez zastanowienia potrafił odpowiedzieć na szczegółowe pytania rozmówcy. Klient musi Ci zaufać - jeśli będziesz stale pojękiwał i wzdychał, szybko się zirytuje i odłoży słuchawkę. Realizuj zatem skrupulatnie wszystkie założenia, nie zniechęcając się mimo porażek. Są one po prostu wpisane w ten zawód.

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz: