Dress code - czyli jak ubierać się do pracy?

Poradopedia.pl  |   |  + 1  |  Ocena: (głosy: 0)

Dress code określa zbiór zasad, jakimi należy kierować się przy wyborze stroju służbowego, czyli do pracy. W Polsce być może termin ten jest jeszcze mało znany, aczkolwiek coraz częściej można się z nim spotkać, zwłaszcza w dużych korporacjach.

Tworząc firmowy dress code brane są pod uwagę następujące czynniki: wizerunek firmy, rodzaj wykonywanej pracy a także zasady bezpieczeństwa pracy. Dlatego też innych reguł dress code można spodziewać się w urzędach państwowych czy instytucjach finansowych a jeszcze innych w prężnie rozwijających się prywatnych przedsiębiorstwach.

Podstawową zasadą obowiązującą przy wyborze stroju do pracy jest schludność i prostota. Odpowiedni ubiór jest nie tylko wyrazem dobrego gustu pracownika, ale też szacunku do zajmowanego stanowiska pracy, przełożonego oraz interesantów.

Niemal we wszystkich instytucjach, w których obowiązuje dress code wprowadza się również tzw. casual fridays czyli "zwykłe piątki", "piątki na luzie", będące swego rodzaju nagrodą za tydzień przepracowany w krępującym uniformie. W każdy piątek obowiązuje wtedy strój business casual, charakteryzujący się zarazem elegancją i swobodą przydatną w pracy, z zachowaniem dobrego wizerunku firmy i wiarygodności jej przedstawiciela. Należy pamiętać, że nie jest to właściwy strój na przyjęcia ani ważne spotkania biznesowe.

Zasady dress code dla Pań

Panie powinny wybierać proste, sprawdzone fasony ubrań. Dopuszczalne są zarówno klasyczne kostiumy, eleganckie bluzki, spódnice i sukienki a także spodnie. Spódnice i sukienki powinny sięgać do kolan lub nieco niżej. Jeśli chodzi o buty, to najodpowiedniejsze są pantofle z zakrytą piętą i palcami. Panie powinny również pamiętać o zakładaniu rajstop do spódnic i sukienek, bez względu na porę roku i temperaturę. Ostatecznie można przyjść do pracy z gołymi nogami a następnie się przebrać.

Absolutnie niedopuszczalne są spódniczki mini i mocno wydekoltowane góry (bluzki i sukienki odsłaniające zanadto piersi, brzuch czy ramiona) oraz koszulki na ramiączkach i topy bez ramiączek.

Wszystkie ubrania powinny być dobre gatunkowo. Warto więc zainwestować pewną sumę pieniędzy i sztuczne, nieoddychające tkaniny zastąpić naturalnymi, najlepiej odpornymi na zagniecenia materiałami.

Panie ponadto nie powinny eksperymentować z kolorami (błyszczące i mocno jaskrawe barwy nie świadczą o profesjonalności i schludnym wyglądzie); najlepiej sprawdzają się szarości, beże, granaty, zielenie, brązy i oczywiście zawsze stylowa czerń.

Oprócz ubioru ważne są również dodatki a tych nie powinno być zbyt wiele. Biżuteria powinna być odpowiednio dobrana do stroju zarówno pod względem ilości jak i jakości. Podobnie należy postępować w przypadku fryzury i makijażu. Mocno podkreślone oczy bądź usta to nie najlepsze rozwiązanie do pracy; zdecydowanie lepszym będzie naturalny (mało rzucający się w oczy) make-up oraz prosta fryzura, której nie obciąża żel czy lakier do włosów.

Jeśli chodzi o "luźne piątki", Panie mogą zrezygnować z kostiumu na rzecz samej bluzki i spódniczki albo zastąpić żakiet sportową marynarką czy eleganckim swetrem. Długie spodnie w kant można zastąpić sztruksami lub klasycznymi, ciemnymi jeansami a tradycyjną koszulową bluzkę - inną, zakrywającą ramiona i pozbawioną nadmiernych ozdób bluzką (ale nie T-shirtem!).

W sezonie letnim dopuszczalne są bluzki koszulowe z krótkim rękawem. Spódnice natomiast mogą być bardziej kolorowe, jednak ich długość pozostaje bez zmian. W przypadku butów, strój business casual dopuszcza, oprócz zakrytych pantofli, noszenie obuwia typu baletki.

Zasady dress code dla Panów

Panowie nie mają zbyt dużego pola do popisu - etykieta nakazuje im noszenie garnituru albo spodni z koszulą ale nie białą (ta powinna być zarezerwowana na szczególne spotkania rodzinne, np.: uroczysta kolacja, ślub, itp.).

Na spotkania biznesowe obowiązkowym strojem jest oczywiście garnitur - tradycyjny, klasyczny, w dobrym gatunku, dobrze skrojony i dopasowany do sylwetki mężczyzny. Dodatki nie mogą przyćmiewać całości - odpadają zatem jaskrawe krawaty w odważne wzory i paski z dużymi, błyszczącymi klamrami. Krawat prawidłowo zawiązany powinien zawsze sięgać do paska od spodni. Latem Panowie noszą skarpety wykonane w 100% z bawełny pamiętając o tym, że sztuczne dodatki zwiększają pocenie się stóp.

W kontaktach biznesowych niedopuszczalne jest także noszenie sandałów czy butów sportowych a także zakładanie znoszonych podkoszulków; luzowanie krawatów i podwijanie mankietów koszuli podczas spotkania biznesowego również nie leży w dobrym guście.

Strój business casual dotyczy również Panów. W tym przypadku podstawową jego cechą jest brak obowiązku noszenia garnituru i krawata. Spodnie powinny być uszyte z bawełny lub z miłego w dotyku płótna. Najodpowiedniejsze to takie, które mają proste nogawki z ukrytymi kieszeniami, bez zbędnych detali. Mogą to być również sztruksy a czasem nawet klasyczne, ciemne jeansy (w zależności od wymagań firmy). Latem zamiast koszuli Panowie mogą pozwolić sobie na założenie koszulki polo a do niej mniej formalną - sportową lub klubową marynarkę lub kardigan. Jeśli chodzi o buty, w stroju business casual do wyboru są skórzane półbuty, mokasyny a także buty sportowe typu żeglarskiego. Niedopuszczalne są natomiast krótkie spodnie, bluzy dresowe, T-shirty, obuwie sportowe, sandały i klapki.

Większa swoboda nie oznacza jednak niechlujstwa. Należy dbać o to, aby ubranie było zawsze czyste, wyprasowane i niezniszczone.

Zasady dress code uczą jak dobierać strój w zależności od okoliczności i sprawowanej funkcji w firmie. Nadrzędnym czynnikiem jest zajmowane stanowisko, ale należy brać też pod uwagę własną figurę, urodę, karnację a także osobowość. Warto szukać własnego stylu, oczywiście z uwzględnieniem zasad dress code.

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz:


Liczba komentarzy: 1
~strikemaster | 2011-08-16 21:15
Dress Code, któryś jest w Niebie, święć imię Twoje, bądź wola twoja i odpuść nam nasze winy jako i my odpuszczamy Twoje.
A tak w ogóle, dlaczego zasady męskiego ubioru są szkodliwe dla zdrowia, znacznie bardziej restrykcyjne niż w przypadku kobiet, no i dlaczego do cholery musimy się męczyć w spodniach skoro spodnie w Europie są historycznie strojem damskim?