Savoir vivre - zasady przedstawiania osób w biznesie

Poradopedia.pl  |  2011-04-11  |  + 0  |  Ocena: (głosy: 0)

Przestrzeganie zasad biznesowego savoir vivre jest w dzisiejszych czasach koniecznością. Dobrze wychowani pracownicy kształtują pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa a ten z kolei pozwala utrzymać odpowiednie relacje z klientami.

W każdej firmie można spotkać się z jasno określoną hierarchią na szczycie której stoi szef. Następne szczeble zajmują jego zastępcy, kierownicy, ich zastępcy, zwykli pracownicy. Patrząc na taką klasyfikację, sposób witania się i przedstawiania tych osób nie pozostawia wątpliwości. Są jednak sytuacje, w których nie jest to aż tak oczywiste.

Zgodnie z zasadami biznesowego savoir vivre pierwszeństwo zawsze mają:

  • Przełożeni przed podwładnymi
  • Wyżsi stanowiskiem przed niższymi stanowiskiem
  • Wyżsi tytułem (zawodowym, naukowym) przed niższymi tytułem
  • Nowi pracownicy przed tymi z dłuższym stażem pracy
  • Starsi przed młodszymi
  • Kobiety przed mężczyznami
  • Obecni przed wchodzącymi
  • Małżeństwo/para przed osobą pojedyńczą, bez względu na to, czy jest to kobieta czy mężczyzna

Podczas spotkania towarzyskiego gospodarz przedstawia sobie nawzajem gości. W przypadku dwóch osób o równym statusie można zaproponować: "Poznajcie się Państwo" i pozwolić, aby osoby np.: tej samej płci lub w tym samym wieku, same sobie się przedstawiły. Jeśli sami się komuś przedstawiamy, pamiętajmy aby nie chwalić się posiadanymi tytułami naukowymi i tym samym nie wywyższać nad pozostałymi gośćmi - jest to zbędne. Obowiązkiem gospodarza przyjęcia jest przedstawienie każdej nowo przybyłej osobie wszystkim już zgromadzonym.

Przy przedstawianiu osób należy podać ich imię oraz nazwisko (dokładnie w takiej kolejności) a także stanowisko lub pełnioną funkcję np.: "Kierownik działu". Gdy przedstawiamy kogoś osobie o wyższej randze, powinniśmy stosować uroczystą formę np.: "Pan Dyrektor/Prezes/Profesor/Doktor pozwoli, że przedstawię...", przy czym pamiętamy, aby nie używać jednocześnie dwóch tytułów np.: "Pan Dyrektor Profesor pozwoli, że przedstawię...". Poza tym przedstawiając kogoś nie używamy tytułów złożonych np.: "Specjalista ds. marketingu" a tytułu naukowego używamy tylko wtedy, gdy osoba legitymuje się tytułem doktora lub wyższym.

Zanim zaczniemy przedstawiać poszczególne osoby, musimy być pewni że dobrze pamiętamy ich imiona, nazwiska, tytułu oraz zajmowane stanowiska. Jeśli zdarzy nam się popełnić błąd np.: w nazwisku - przepraszamy za zaistniałą sytuację i zapewniamy, że taka sytuacja się w przyszłości nie powtórzy.

W biznesie jest nie dozwolone całowanie innych osób w policzek. Przedstawiając sobie nawzajem osoby, o każdej z nich można powiedzieć kilka słów - to z pewnością ułatwi nawiązanie rozmowy. Jeśli nie znamy lub nie pamiętamy imienia jednego z gości, wówczas wszystkich przedstawiamy używając tylko ich nazwisk. Przedstawiając gościa zagranicznego, powinniśmy wiedzieć jakie formy i zwyczaje dotyczące powitania i przedstawiania obowiązują w jego kraju. 

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz: