Rzucanie palenia - jak walczyć z ochotą na papierosa?

Poradopedia.pl  |  2012-11-17  |  + 0  |  Ocena: (głosy: 0)

Niektórzy potrafią od razu zerwać z nałogiem, inni muszą przejść wiele prób, aby w końcu osiągnąć sukces. Poniższe wskazówki pomogą Ci w walce z nieodpartą chęcią na papierosa.  

Rzucanie paleniaJeśli chcesz wygrać z nałogiem, przede wszystkim nie możesz pozwolić sobie na automatyczne, nieświadome sięganie po papierosa. Wyrzuć więc paczkę, którą miałeś przy sobie - jako niepalący, już jej nie potrzebujesz. Wyczyść i schowaj popielniczki, zapalniczki oraz inne akcesoria. Przez pierwsze, najtrudniejsze dni unikaj rozmów o paleniu i samopoczuciu związanym z rzucaniem nałogu. Poproś bliskich, aby traktowali Cię jak kogoś, kto nigdy nie palił.

A gdy poczujesz wzmożoną ochotę na papierosa:

  • pomyśl o negatywnych skutkach palenia i korzyściach, jakie wiążesz z abstynencją nikotynową;
  • przypomnij sobie powody, dla których rzuciłeś palenie (chęć zadbania o zdrowie swoje i najbliższych, lepsza kondycja, poczucie kontroli nad własnymi słabościami, brak zapachu dymu na ubraniach, wyostrzenie się zmysłów smaku i węchu, więcej gotówki na inne wydatki, itd.);
  • unikaj sytuacji i osób, które prowokują do zapalenia - na sam widok palacza, chęć sięgnięcia po papierosa wraca z podwójną siłą;
  • pij zimną wodę, która pomaga zastąpić trzymanie w ustach papierosa. Pijąc przez słomkę, uwalnia się związek chemiczny w mózgu poprawiający samopoczucie - w ten sposób łagodzisz zły nastrój;
  • często myj zęby - przyzwyczaisz się do nowej świeżości w ustach i nie będziesz chciał jej zepsuć poprzez zapalenie papierosa;
  • miej zawsze przy sobie substytut papierosa - zastąp go gumą do żucia, cukierkiem, batonikiem proteinowym lub zwykłą wykałaczką;
  • zacznij uprawiać ćwiczenia - na początek wystarczy krótki spacer, bieg lub jazda na rowerze. Aktywność fizyczna zwiększa produkcję hormonu odpowiedzialnego za dobre samopoczucie, którego brakuje w czasie kuracji odwykowej;
  • nie pij alkoholu - to jedna z głównych przyczyn wracania do palenia. Otępiające działanie alkoholu wpływa na porzucenie podjętej wcześniej decyzji;
  • unikaj kofeiny - pobudza, ale niektóre osoby po jej spożyciu stają się spięte, poddenerwowane i roztrzęsione, a w trakcie rzucania nałogu efekty te mogą być wyostrzone. Jeśli kofeina działa na Ciebie negatywnie, ogranicz jej spożycie;
  • przygotuj się na zły nastrój - dopada każdego, kto rzuca palenie. Odwracaj uwagę od papierosów poprzez spotkania z przyjaciółmi lub rozwijanie zainteresowań;
  • spróbuj przeczekać trudny moment - największa ochota na papierosa trwa zwykle od 3 do 5 minut. Przeciwstawiając się temu uczuciu, zwiększasz swoją odporność na pokusę.

Pieniądze, które miałbyś wydać na papierosy, przeznacz na zakupy lub jakieś atrakcje. Niech będzie to nagroda za Twój sukces, bo przecież wyrwanie się z nałogu jest sukcesem i udaje się tylko tym, którzy potrafią odróżnić rzeczy dobre od złych.

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz: