Jakie zdjęcia polubią Twoi znajomi na Facebook?

2013-05-26  |  + 0  |  Ocena: (głosy: 0)

Wg ekspertów Nikon i naukowców Uniwersytetu Berkeley istnieje formuła na idealne zdjęcia zapewniające "lajki" naszych znajomych na Facebook.

Badanie przeprowadzone przez ekspertów Nikon COOLPIX oraz naukowców Uniwersytetu Kalifornijskiego Berkeley sprawdziło pod jakimi zdjęciami będziemy bardziej skłonni kliknąć "Lubię to" na Facebook. Jak się okazało, znaczenie ma nie tylko obiekt naszego zdjęcia, ale także jakość wykonania  i oświetlenie, natomiast  mało ważne okazały się popularne filtry (stosowane m.in. przez aplikację Instagram).

Wśród najbardziej wdzięcznych obiektów zdjęć znalazły się zwierzęta i krajobrazy, które budzą najbardziej pozytywne skojarzenia. Takich skojarzeń najwyraźniej nie budzą zdjęcia z imprez oraz grupowe portrety, które znalazły się na drugim końcu skali.

Idealne zdjęcie może więc wyglądać tak:

© Nikon

Pozytywny odbiór zdjęcia związany jest także z jego ostrością i wysoką rozdzielczością, wolimy także zdjęcia bardziej doświetlone, niż ciemniejsze, nawet jeżeli ich oświetlenie jest prawidłowe.

W ten sposób autorzy badania stworzyli swoisty wzór na idealne zdjęcie, na który składają się:

Właściwy obiekt zdjęcia:

  • K - krajobraz
  • Z - zwierzęta
  • I - coś inspirującego (np. zachód słońca, tęcza itp.)
  • W - coś śmiesznego lub wywołującego uśmiech
  • Ł - coś ładnego

Do tego dochodzą:

  • PE - prawidłowa ekspozycja czyli oświetlenie
  • P - właściwa ostrość zdjęcia

Wszystkie te elementy podstawiamy do wzoru na idealne zdjęcie:

K + Z + (I + W + Ł)

PE - P

Badanie zostało prowadzone na grupie 500 osób z całej Europy przy wykorzystaniu 35 fotografii, należących do pięciu kategorii tematycznych, które często pojawiają się w serwisach społecznościowych. Osoby objęte badaniem miały wyobrazić sobie, że zdjęcia publikują ich znajomi na Facebook, następnie miały zdecydować, czy kliknęliby „Lubię to”, a także musieli podzielić się swoimi odczuciami na temat zdjęć. Część zdjęć pokazywana była dwukrotnie po zmodyfikowaniu różnych aspektów technicznych.

„Pytając każdego z uczestników, które zdjęcia polubiliby na Facebooku, analizowaliśmy równocześnie opinie na temat pozostałych fotografii. Nasze badanie wykazało, że dla użytkowników portali społecznościowych przede wszystkim liczą się emocje oraz jakość publikowanych fotografii. Badani najchętniej klikali „Lubię to” pod zdjęciami, które ich inspirowały, co dało przewagę krajobrazom. Zdjęcia ludzi z kolei częściej wprawiały oglądających w dobry nastrój. Eksperyment wykazał również, że w kontekście wywołania emocjonalnych więzi ze zdjęciem duże znaczenie ma jego jakość. Mankamenty, takie jak czerwone oczy, złe oświetlenie sceny lub nieostre twarze, znacznie obniżają szanse na wywołanie pożądanego efektu” - mówi dr Paul Piff z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, szef zespołu badawczego.

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz:


Najnowsze porady