Jak napisać reklamację do banku?

Poradopedia.pl  |   |  + 0  |  Ocena: (głosy: 0)

To, jak zostanie rozpatrzona reklamacja często zależy od dobrej woli instytucji finansowej. Problemy mogą pojawić się już na etapie pisania skargi. Poniżej znajdują się wskazówki, jak złożyć reklamację do banku.

Przed napisaniem reklamacji, warto dokładnie przemyśleć czego dotyczy i czy nie ma możliwości załatwienia sprawy bez potrzeby jej wystosowywania. Aby sprawdzić zasadność reklamacji, należy ponownie zajrzeć do zawartej z bankiem umowy oraz do tabeli opłat i prowizji. Bank nie uzna zasadności reklamacji jeśli stwierdzi, że wina leży po stronie klienta. 

Instytucje finansowe, najczęściej rozpatrują skargi dotyczące niewłaściwie pobranych opłat, źle naliczonych prowizji czy przelewów docierających po terminie. Klienci reklamują również funkcjonowanie bankomatów i kart.

Prawo nie określa terminu, w jakim bank musi rozpatrzyć reklamację. W związku z tym, jest on bardzo różny. Jeśli w regulaminie banku nie ma zaznaczonego terminu rozpatrywania sporów, klient może wyznaczyć go sam.

Reklamację można złożyć na bankowym druku albo samodzielnie sporządzonym piśmie. Decydując się na tę drugą opcję, przy składaniu wniosku należy domagać się potwierdzenia odbioru (pismo można również wysłać listem poleconym). Nie należy składać reklamacji za pomocą infolinii lub maila, a jeśli już to tylko w przypadku mniejszych uchybień ze strony banku.

Reklamacja powinna zawierać następujące dane klienta:

  • imię i nazwisko,
  • adres zamieszkania oraz korespondencyjny.

Należy też określić bank, do którego składana jest skarga, czyli wskazać jego nazwę, oddział i adres siedziby.

Pismo powinno zawierać precyzyjnie określone żądania wraz z uzasadnieniem oraz wartość sporu. Załącznikami do wniosku mogą być ewentualne dowody. Reklamację należy złożyć jak najszybciej po odkryciu nieprawidłowości - nie później niż w ciągu 14 dni. 

Jeśli bank nie udzieli odpowiedzi w maksymalnie ustalonym terminie lub nie uzna roszczeń, można złożyć skargę do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego przy Związku Banków Polskich. W skardze powinny znaleźć się takie informacje jak w reklamacji oraz dokument potwierdzający zakończenie postępowania reklamacyjnego w banku lub oświadczenie klienta, że w ciągu 30 dni nie uzyskał odpowiedzi od banku.

Arbiter bankowy, w terminie do dwóch tygodni od chwili wpłynięcia skargi, prosi bank o wyjaśnienia, a po rozpoznaniu sprawy wydaje stosowne orzeczenie. Jeśli uzna racje klienta, bank w ciągu dwóch tygodni musi spełnić jego żądania. Można również złożyć skargę do Sądu Polubownego Komisji Nadzoru Finansowego, ale trzeba pamiętać, ze KNF rozpatruje sprawę tylko po otrzymaniu zgody banku. 

Jeśli klient uzna, że regulamin banku jest niesprawiedliwy, może zaskarżyć go do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. A kiedy wszelkie działania nie pomogą, a klient nadal będzie czuł się nieusatysfakcjonowany, może skierować sprawę do Sądu Cywilnego. Zanim to nastąpi, trzeba dobrze się zastanowić, czy podjęcie takich działań będzie się faktycznie opłacało.

Bezpłatna pomoc

Federacja Konsumentów - infolinia: 800 007 707, strona internetowa: www.federacja-konsumentow.org.pl

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich - telefon (22) 634 06 68, e-mail: sekretariat@skp.pl

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz:


Oferta finansowa

Skorzystaj online z szerokiej oferty produktów finansowych z renomowanych instytucji.

Zobacz kalkulatory

Najnowsze porady