Jak się zameldować i jak się wymeldować?

Iza_B  |   |  + 5  |  Ocena: (głosy: 0)

Jeśli chcemy się zameldować pod danym adresem bądź wymeldować z pobytu stałego musimy udać się do Urzędu Gminy lub Miasta na terenie, którego chcemy dokonać tej czynności.

Procedura zameldowania na pobyt stały i czasowy powyżej 3 miesięcy

Obywatel polski przebywający stale na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest zobowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego.

Aby zameldować się pod danym adresem potrzebna jest zgoda właściciela mieszkania lub innej osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu mieszkalnego.

Chcąc się zameldować musimy okazać następujące dokumenty:

  • dowód osobisty
  • akt notarialny zakupu mieszkania (do wglądu)
  • książeczka wojskowa (osoby podlegające powszechnemu obowiązkowi wojskowemu)
  • odpis skrócony aktu urodzenia (w przypadku małoletnich nie posiadających dokumentu tożsamości)
  • formularz zgłoszenia pobytu stałego lub czasowego


Osoby meldujące się na pobyt stały bądź czasowy powyżej 3 miesięcy otrzymują potwierdzenie zameldowania, które jest ważne przez 2 miesiące od momentu jego wystawienia.

Procedura zameldowania na pobyt czasowy poniżej 3 miesięcy

Aby zameldować się pod danym adresem należy zgłosić się do właściwego Urzędu z właścicielem lub najemcą mieszkania i przedstawić następujące dane:

  • imię i nazwisko
  • datę urodzenia
  • serię i numer dowodu osobistego i poprzednich dowodów osobistych, daty ich wydania, terminy ważności i oznaczenia organów wydających dokument tożsamości
  • miejsce urodzenia
  • adres zameldowania na pobyt stały
  • datę zameldowania na pobyt stały


Osoby meldujące się na okres do 3 miesięcy otrzymują potwierdzenie zameldowania, które jest ważne tylko do czasu upływu terminu zameldowania.

Procedura wymeldowania się z pobytu stałego lub trwającego dłużej niż 3 miesiące

Osoba opuszczająca miejsce stałego bądź trwającego dłużej niż 3 miesiące miejsca pobytu ma obowiązek wymeldowania się i musi dokonać tego w odpowiednim Urzędzie nie później niż w dniu opuszczenia miejsca pobytu stałego. Jeśli sama tego nie uczyni, może to nastąpić na wniosek np.: właściciela mieszkania lub z urzędu. Podstawą wymeldowania może być także eksmisja przeprowadzona w lokalu.

Aby się wymeldować należy wypełnić odpowiedni formularz zgłoszenia wymeldowania.

Jeśli chodzi o wymeldowanie osoby zmarłej, następuje to z urzędu po dokonaniu zgłoszenia zgonu w Urzędzie Stanu Cywilnego.

Procedura odwoławcza

Jeśli Urząd Gminy/Miasta odmawia zameldowania lub dokonuje wymeldowania z urzędu, wówczas wydaje decyzję administracyjną, od której każdy ma prawo się odwołać. Osoba odwołująca się , powinna wcześniej zapoznać się z decyzją Urzędu. Odwołanie można wnieść w terminie 14 dni do Wojewody, po tym terminie decyzja staje się prawomocna i jej zmiana może być utrudniona bądź całkowicie niemożliwa.

Procedurę zameldowania i wymeldowania regulują następujące akty prawne:

Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 roku o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, z późn. zm.).

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 24 grudnia 2002 roku w sprawie w sprawie zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych (Dz.U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1999, z późn. zm.).

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz:


Liczba komentarzy: 5
~Stasia | 2016-07-16 12:36
Na mocy decyzji sądu jestem właścicielką nieruchomości w wielkości jednej trzeciej tej nieruchomości. Teraz chciałabym się zameldować. Jakie dokumenty powinnam złożyć aby móc się zameldować.
~end | 2012-05-15 10:40
Nie mozna sie samemu zameldowac, bez wiedzy własciciela!
~Marta | 2012-03-28 12:17
Niestety musi być z Tobą właściciel!
~anomin | 2011-09-11 22:09
możesz się sam zameldować bez potrzeby obecności właściciela ponieważ podstawą jest umowa wynajmu pozdrawiam
~robert | 2011-05-05 21:30
witam.czy jesli mam umowe na wynajem mieszkania na 18 miesiecy,to moge sie zameldowac czasowo bez wlasciciela mieszkania?czy musi to zrobic wlasciciel osobiscie?pozdrawiam