Co jeść, aby wzmocnić odporność?

Poradopedia.pl  |   |  + 2  |  Ocena: (głosy: 0)

Śnieg, mróz, przeszywający wiatr, a do tego kichający i kaszlący dookoła ludzie - wszystko to sprawia, że o przeziębienie nie trudno. Poniżej przedstawiamy produkty, które wzmocnią Twój organizm w tym trudnym okresie.

Jedz warzywa i owoce

Aby wzmocnić odporność, powinieneś spożywać jak najwięcej warzyw i owoców. Najzdrowsze warzywa to te jedzone na surowo lub gotowane na parze. Jeśli jednak brakuje Ci świeżych produktów, możesz zastąpić je mrożonkami.

Wzmacniaj się witaminą C, która aktywizuje system immunologiczny i działa antywirusowo. Ponadto, wpływa korzystnie na wchłanianie żelaza, pełniącego ważną rolę w profilaktyce przeziębień. Witaminę C znajdziesz w takich warzywach i owocach jak:

  • kalafior,
  • brokuły,
  • ziemniaki,
  • kapusta (surowa i kiszona),
  • brukselka,
  • papryka,
  • cebula,
  • natka pietruszki,
  • rzepa,
  • truskawki,
  • cytrusy,
  • porzeczki,
  • kiwi.

Dobroczynnie na układ odpornościowy działa również witamina B6 (banany, awokado) oraz witamina A (kapusta, brokuły, dynia, papryka, pomidory, marchew, morele). Silne właściwości bakteriobójcze wykazują cebula i czosnek - najlepiej spożywaj je na surowo, dodając do kanapek i sałatek. Jeśli bardzo przeszkadza Ci zapach czosnku, możesz stosować preparaty czosnkowe dostępne w aptekach.

Wybieraj tłuszcze dobre dla zdrowia

Oleje - występują w nich witamina E neutralizuje wolne rodniki, chroniąc przed infekcjami. Dodatek oleju do warzyw umożliwia też wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Chude mięso i nasiona roślin strączkowych - to bardzo cenne źródło cynku, którego braki w organizmie powodują znaczny spadek odporności. Cynk znajdziesz także w pestkach dyni, jajach, rybach morskich i ostrygach.

Mięso oraz wędliny i jaja - są źródłem żelaza, którego niedobór powoduje zmęczenie, ospałość i spadek energii. 

Stosuj miód i produkty pszczele

Miód zapobiega infekcjom, łagodzi kaszel i wykazuje silne działanie hamujące rozwój bakterii. Spożywaj 1-2 łyżki miodu dziennie, najlepiej rozpuszczając go w letniej wodzie (aby wzmocnić działanie miodu, dodaj soku z owoców lub ziół, np.: aloesu). Silne właściwości stymulujące układ odpornościowy posiadają również propolis i mleczko pszczele.

Zrezygnuj z używek

Alkohol, kawa i papierosy niszczą cenne witaminy oraz mikroelementy, które pomagają zwalczać wolne rodniki. Zamiast wysokoprocentowych trunków, popijaj herbatki owocowe, np.: z dzikiej róży bądź czarnej porzeczki - wzmacniają organizm i łagodzą stres.

Pamiętaj o śniadaniu!

Wychodząc z domu bez pierwszego posiłku, jesteś bardziej narażony na różnego rodzaju infekcje, niż osoby regularnie jedzące śniadanie. Aby dostarczyć sobie energii na wiele godzin pracy, spożywaj węglowodany złożone w postaci pieczywa ciemnego, pełnoziarnistego oraz razowego, a także płatków zbożowych. Przyda się również białko pochodzące z jaj, mleka i jego przetworów.

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz:


Liczba komentarzy: 2
~adam | 2015-11-04 15:42
Ja robię taki koktajl :
Banan, pomarańcz, jabłko, kiwi /owoce w zależności jakie mam w domu/. Do tego natka zielonej pietruszki i kilka liści zielonej pokrzywy.
Wszystko miksuje.
Naprawdę jest to bomba witaminowa.
Gorąco polecam.
~malutka | 2014-03-21 19:52
ja wiem ze jutro robie cukinie z kuskusem stad http://grypoodporni.pl/index.php/pl/aktualnosci/cukinia-f... i na odpornosc dobra te

Najnowsze porady