Komentarze do porady

Zasady pierwszeństwa na rondzie turbinowym

Poradopedia.pl | 2011-04-10 18:22

W Polsce powstaje co raz więcej rond turbinowych, po których poruszanie się sprawia wielu kierowcom nie małe problemy. O tym jakie zasady poruszania się po takim rondo obowiązują dowiesz się czytając poniższą poradę. czytaj »

Zostaw komentarz:


Znaleziono: 5
~hd52 | 2020-09-10 09:38
Pomysł chyba nie do końca przemyślany. Z opisu wynika że prawy pas jest tylko do zjazdu pierwszego w prawo, natomiast na rysunku możliwe jest opuszczenie ronda pierwszym i drugim zjazdem co przeczy opisowi. Następny problem to brak możliwości zawracania na rondzie lub jego objechania co się zdarza kierującym w nieznanych im miastach.
~Ryszard Dobrowolski | 2014-12-11 19:41
Szkoda, że autor nie wie co znaczy ruch okrężny w świetle PoRD. Są ronda turbinowe o okrężnej organizacji ruchu, albo inaczej, które są skrzyżowaniami o ruchu okrężnym nakazanym znakami C-12 , ale nieliczne i nie w Polsce (akurat takie jest w Baden-Baden w Niemczech - znak 215) na którym by jechać okrężnie zmienia się pasy ruchu. Zjazdy dozwolone są na dwa pasy drogi zjazdowej. Opisane w artykule ronda turbinowe, to klasyczne, wymyślone w Holandii, ronda turbinowe o kierunkowej organizacji ruchu nie mającej nic wspólnego z "ruchem okrężnym", chociaż, na ich wlotach stoją znaki C-12 nakazujące ruch okrężny.

W Polsce występują trzy rodzaje organizacji ruchu na skrzyżowaniach: 1. Klasyczna kierunkowa , 2. Kierunkowa wynikająca z oznakowania i 3. Okrężna wynikająca z nakazu znaku C-12.

Pierwsza to taka, która wynika wprost z zasad ogólnych , bo nie ma oznakowania, a pasy ruchu , nawet gdy nie są wyznaczone biegną na wprost do przeciwległego zjazdu. Prawy pas służy do ruchu prosto i w prawo, lewy pas ruchu prosto i w lewo i na wprost z każdego ( nie ma na wlotach oznakowania kierunkowego i znaku C-12),
Druga wynika z oznakowania kierunkowego na wlotach i na skrzyżowaniu, w tym w postaci znaków poziomych i pionowych (znaków nakazu lub zakazu kierunków jazdy, poza znakiem C-12, bo on nie należy do tych grup znaków).
Trzecia okrężna organizacja ruchu jest nakazana znakami C-12. Brak oznakowania kierunkowego na wlotach, znak nakazu C-12 obowiązujący kierujących by poruszali się jedynie okrężnie wokół wyspy lub placu. Pasy ruchu, z woli nakazu, biegną jedynie okrężnie, nawet gdy nie są wyznaczone, co jest istotą ruchu okrężnego.

Na wszystkich skrzyżowaniach obowiązują zasady ruchu zapisane w ustawie PoRD. Różnica polega jedynie na przebiegu pasów ruchu. Takie zasady obowiązują w całej UE, prócz Portugalii (mają od 1 stycznia 2014 jeszcze jedną specjalną organizację ruchu). W Polsce prawo jest zgodne z unijnym, jednak za sprawą pseudo eksperta z czasów PRL, mamy totalny bałagan. Ten Pan, jako jedyny na świecie, nie uznaje istnienia nakazanego ruchu okrężnego, gdyż uważa, że znak C-12 jest jedynie znakiem wskazującym kierunek objechania wyspy przy jeździe kierunkowej (patrz pkt.1). Bezprawie tolerowane przez władzę wykonawczą, pomimo międzynarodowych zobowiązań Polski do stosowania prawa zgodnego z Prawem UE i Konwencji o ruchu i znakach drogowych. Na papierze jest OK, a to, że każdy WORD i policjanci stosują swoje prawo, to nikogo to obchodzi, oprócz skołowanych kierowców. Grupa IMAGE zarabia na publikacjach sprzecznych z prawem podręczników i tak to trwa już kilkanaście lat, by nie powiedzieć kilkadziesiąt.
~andrzej | 2013-05-18 20:16
"Sposób jazdy na rondzie..." - Czy ten znak o ruchu okrężnym pożyczyliście w Anglii? Pozdrawiam!
~M-TB | 2012-08-22 13:00
A co ze skrzyżowaniami z wyspą centralną przypominającymi ronda? Ludzie nie mają o tym pojęcia.
~L. | 2012-06-04 10:15
Z czego wynika większa przepustowość przy zastosowaniu sygnalizacji? jaka metoda obliczna ow przepustowosc?
Znaleziono: 5