Zasady pierwszeństwa na rondzie turbinowym

Poradopedia.pl  |   |  + 5  |  Ocena: (głosy: 1)

W Polsce powstaje co raz więcej rond turbinowych, po których poruszanie się sprawia wielu kierowcom nie małe problemy. O tym jakie zasady poruszania się po takim rondo obowiązują dowiesz się czytając poniższą poradę. 

Rondo turbinowe jest tak zaprojektowane, aby poruszające się po nim pojazdy nie miały możliwości przecinać wewnętrznego i zewnętrznego pasa ruchu czyli nie zajeżdżać sobie nawzajem drogi. Kierowanie pojazdów odpowiednimi wylotami ma zmniejszyć ryzyko stłuczek. Zasadą ronda turbinowego jest to, że ruch na konkretnych pasach nie przecina się i od samego wjazdu na rondo pojazdy kierowane są na właściwy wylot - prawy pas prowadzi do pierwszego zjazdu, lewy do kolejnych.

Na rondzie turbinowym ruch odbywa się okrężnie a ustąpić pierwszeństwa musimy tylko przy wjeździe na rondo. Najważniejsze jest zajęcie odpowiedniego pasa ruchu, bo jego wybór na wlocie determinuje dalsze poruszanie się po rondzie. Ze względu na linie ciągłe nie ma możliwości zmiany pasa ruchu z prawego na lewy i odwrotnie - w przeciwieństwie do jazdy po zwykłym rondzie. Lewy pas ruchu oddzielony jest linią ciągłą, w związku z tym opuszczając rondo nie wymuszamy pierwszeństwa.

Pasy ruchu na rondzie turbinowym są od siebie oddzielone elementami naklejonymi na jezdni lub separatorami (krawężnikami) i to właśnie one uniemożliwiają zmianę pasa w niedopuszczalnym miejscu. Takie rozwiązanie być może ogranicza kolizyjność, niestety tych którzy zajęli niewłaściwy pas ruchu zmusza do opuszczenia ronda - przejechania niekiedy długiego odcinka drogi, by móc ponownie wjechać na rondo i tym razem dokonać prawidłowego wyboru. Każdego rodzaju rondo posiada odpowiednie oznakowanie; dlatego wjeżdżając na rondo turbinowe należy podążać zgodnie ze znakami poziomymi lub strzałkami kierunkowymi. 

W sytuacji występowania na rondzie torowisk tramwajowych, korzystniejsze jest budowanie rond turbinowych z sygnalizacją świetlną. Daje to możliwość uzyskania mniejszej długości przejść dla pieszych, co ma znaczący wpływ na projektowanie sygnalizacji. Poza tym na rondzie turbinowym ze światłami jest większa przepustowość i wyższy poziom bezpieczeństwa.

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz:


Liczba komentarzy: 5
~hd52 | 2020-09-10 09:38
Pomysł chyba nie do końca przemyślany. Z opisu wynika że prawy pas jest tylko do zjazdu pierwszego w prawo, natomiast na rysunku możliwe jest opuszczenie ronda pierwszym i drugim zjazdem co przeczy opisowi. Następny problem to brak możliwości zawracania na rondzie lub jego objechania co się zdarza kierującym w nieznanych im miastach.
~Ryszard Dobrowolski | 2014-12-11 19:41
Szkoda, że autor nie wie co znaczy ruch okrężny w świetle PoRD. Są ronda turbinowe o okrężnej organizacji ruchu, albo inaczej, które są skrzyżowaniami o ruchu okrężnym nakazanym znakami C-12 , ale nieliczne i nie w Polsce (akurat takie jest w Baden-Baden w Niemczech - znak 215) na którym by jechać okrężnie zmienia się pasy ruchu. Zjazdy dozwolone są na dwa pasy drogi zjazdowej. Opisane w artykule ronda turbinowe, to klasyczne, wymyślone w Holandii, ronda turbinowe o kierunkowej organizacji ruchu nie mającej nic wspólnego z "ruchem okrężnym", chociaż, na ich wlotach stoją znaki C-12 nakazujące ruch okrężny.

W Polsce występują trzy rodzaje organizacji ruchu na skrzyżowaniach: 1. Klasyczna kierunkowa , 2. Kierunkowa wynikająca z oznakowania i 3. Okrężna wynikająca z nakazu znaku C-12.

Pierwsza to taka, która wynika wprost z zasad ogólnych , bo nie ma oznakowania, a pasy ruchu , nawet gdy nie są wyznaczone biegną na wprost do przeciwległego zjazdu. Prawy pas służy do ruchu prosto i w prawo, lewy pas ruchu prosto i w lewo i na wprost z każdego ( nie ma na wlotach oznakowania kierunkowego i znaku C-12),
Druga wynika z oznakowania kierunkowego na wlotach i na skrzyżowaniu, w tym w postaci znaków poziomych i pionowych (znaków nakazu lub zakazu kierunków jazdy, poza znakiem C-12, bo on nie należy do tych grup znaków).
Trzecia okrężna organizacja ruchu jest nakazana znakami C-12. Brak oznakowania kierunkowego na wlotach, znak nakazu C-12 obowiązujący kierujących by poruszali się jedynie okrężnie wokół wyspy lub placu. Pasy ruchu, z woli nakazu, biegną jedynie okrężnie, nawet gdy nie są wyznaczone, co jest istotą ruchu okrężnego.

Na wszystkich skrzyżowaniach obowiązują zasady ruchu zapisane w ustawie PoRD. Różnica polega jedynie na przebiegu pasów ruchu. Takie zasady obowiązują w całej UE, prócz Portugalii (mają od 1 stycznia 2014 jeszcze jedną specjalną organizację ruchu). W Polsce prawo jest zgodne z unijnym, jednak za sprawą pseudo eksperta z czasów PRL, mamy totalny bałagan. Ten Pan, jako jedyny na świecie, nie uznaje istnienia nakazanego ruchu okrężnego, gdyż uważa, że znak C-12 jest jedynie znakiem wskazującym kierunek objechania wyspy przy jeździe kierunkowej (patrz pkt.1). Bezprawie tolerowane przez władzę wykonawczą, pomimo międzynarodowych zobowiązań Polski do stosowania prawa zgodnego z Prawem UE i Konwencji o ruchu i znakach drogowych. Na papierze jest OK, a to, że każdy WORD i policjanci stosują swoje prawo, to nikogo to obchodzi, oprócz skołowanych kierowców. Grupa IMAGE zarabia na publikacjach sprzecznych z prawem podręczników i tak to trwa już kilkanaście lat, by nie powiedzieć kilkadziesiąt.
~andrzej | 2013-05-18 20:16
"Sposób jazdy na rondzie..." - Czy ten znak o ruchu okrężnym pożyczyliście w Anglii? Pozdrawiam!
~M-TB | 2012-08-22 13:00
A co ze skrzyżowaniami z wyspą centralną przypominającymi ronda? Ludzie nie mają o tym pojęcia.
~L. | 2012-06-04 10:15
Z czego wynika większa przepustowość przy zastosowaniu sygnalizacji? jaka metoda obliczna ow przepustowosc?