Agencje pracy tymczasowej dla biznesu. Doradztwo i onboarding
Polskie agencje pracy tymczasowej rozszerzają wachlarz swoich usług dla przedsiębiorców. W obliczu zachodzących na rynku pracy zmian, liczy się jakość i kompleksowość usług, zrozumienie oraz indywidualne podejście w obsłudze HR. O szczegółach opowiada Paweł Wika - Członek zarządu agencji pracy Sanpro.
Rynek pracownika. Tak eksperci nazywają nowy układ sił na rynku pracy. W wyniku niżu demograficznego, otwarcia granic i coraz powszechniejszej filozofii work-life balance, to pracodawca musi dziś zabiegać o pracownika, nie odwrotnie. - Dziś o osobę do pracy trzeba walczyć, jeszcze 2-3 lata temu rynek był mniej wymagający. To determinuje zmiany w branży HR. Oferty agencji pracy nieustannie ewaluują i zawierają propozycje coraz bardziej kompleksowej obsługi: od audytu, przez doradztwo, po onboarding - mówi Paweł Wika, członek zarządu Sanpro, wrocławskiej agencji pracy tymczasowej należącej do grupy Impel.
Onboarding, czyli najważniejsze jest pierwsze wrażenie
Dziś nie wystarczy zamieścić ogłoszenia o pracę, w którym pracodawca przedstawia się i oferuje konkretne stanowisko. Zapewnienie pracownikowi tymczasowemu (często obcokrajowcowi) legalnej pracy, odpowiedniej dla stanowiska umowy oraz podstawowej opieki medycznej także nie jest gwarancją sukcesu. Agencje coraz częściej sięgają więc po dodatkowe narzędzia: gwarantują kursy językowe, pomagają znaleźć lokum. Wprowadzają także do umowy onboarding, czyli kompleksowy proces przygotowania pracownika do objęcia stanowiska. - W każdej dziedzinie życia, także w pracy, liczy się przede wszystkim pierwsze wrażenie. Jeśli firma od razu przekona do siebie, zyska nie tylko lojalnego, efektywnego pracownika, ale też zminimalizuje ryzyko rotacji na danym stanowisku - mówi Paweł Wika.
Onboarding to nie tylko oprowadzenie po budynku. To profesjonalne wprowadzenie nowej osoby w strukturę, cele i potrzeby firmy. Zapoznanie jej z kulturą organizacji, pracownikami oraz szczegółowe przedstawienie oczekiwań wobec niej. Zajmuje się tym wykwalifikowany zespół agencyjny, który ściśle współpracuje z pracodawcą użytkownikiem i z jednej strony szkoli nowych pracowników a z drugiej przygotowuje samą organizację na przyjęcie nowych, często odmiennych kulturowo osób.
W czym jeszcze może pomóc agencja?
Zlecenie rekrutacji na zewnątrz, nadal jest najkorzystniejszym posunięciem, zarówno w dużych firmach, jak i mniejszych przedsiębiorstwach. Pozwala pracodawcy skorzystać z profesjonalnych usług, eksperckiej wiedzy i doświadczenia w zakresie HR, a przy tym poświęcić więcej czasu na swoją core’ową działalność. Nie zwalnia go jednak z odpowiedzialności za skuteczność procesów rekrutacyjnych. - Żaden z nich nie będzie w pełni satysfakcjonujący, jeśli pracodawca nie zadba o swój wizerunek. Pracodawca, który chce mieć trwale doskonałą opinię, nie może pozwolić sobie na żadne nieuczciwości, akty dyskryminacji czy opóźnienia wypłat. Tylko wtedy w jego firmie pojawią się i zostaną na dłużej rzetelni i lojalni pracownicy. - mówi Paweł Wika.
Choć pracodawca nie może być całkowicie bierny, to jednak i w tym aspekcie agencje pracy starają się go jak najbardziej odciążyć. - Podpowiadają, zwracają uwagę na popełniane błędy i niedopatrzenia. Agencje pracy tymczasowej są już nie tylko ekspertami od rekrutacji. Stają się gwarantem ciągłości zatrudnienia, doradcą w zakresie HR i bliskim współpracownikiem pracodawcy użytkownika.
Oceń poradę: Przydatna Nie polecam