Jak rozpoznać dysleksję u dziecka?


Trudności w nauce czytania, pisania i dbania o właściwy poziom graficzny pisma są ostatecznie rozpoznawane z końcem okresu nauczania początkowego. Często jednak o występowaniu tych zaburzeń, orzeka się dopiero w gimnazjum, a nawet w liceum.
Istnieje kilka odmian dysleksji:
- Dysleksja (w węższym znaczeniu odnosi się również do trudności w czytaniu);
- Dysortografia - popełnianie różnego rodzaju błędów w pisowni (w tym ortograficznych), pomimo znajomości zasad poprawnej pisowni;
- Dysgrafia - zniekształcanie liter - brzydkie, niekaligraficzne pismo;
- Dyskalkulia - trudności w rozwiązywaniu nawet najprostszych zadań matematycznych (dodawanie, mnożenie);
- Dysfonia - niewyraźna, bardzo cicha mowa (występuje w sporadycznych przypadkach).
Dysleksja spowodowana jest zaburzeniami podstawowych funkcji poznawczych, które mogą dotyczyć percepcji wzrokowej (widzenie, ale niedostrzeganie), percepcji fonologicznej (słyszenie, ale nieusłyszenie) oraz integracji tych procesów.
Dysleksja - trudności w nauce
Pisanie:
- trudności w przepisywaniu,
- trudności z utrzymywaniem pisma w liniaturze,
- trudności w pisaniu ze słuchu,
- wolne tempo pisania,
- mylenie liter: o-a, b-p, d-b, d-g, u-n, m-w, n-w, s-z, dz-c, sz-s, ł-l,
- nieróżnicowanie: ą-om, ę-e, n-e,
- gubienie liter, opuszczanie końcówek i cząstek wyrazów,
- trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, głoskami bezdźwięcznymi i dwuznakami,
- przestawianie liter w wyrazach,
- przestawianie szyku dyktowanych wyrazów,
- zniekształcanie pisma,
- niewłaściwe stosowanie małych i wielkich liter,
- trudności w różnicowaniu wyrazów podobnie brzmiących (np.: kogut-kokut),
- złe rozmieszczenie pracy pisemnej w przestrzeni,
- brak lub niewłaściwe stosowanie interpunkcji,
- błędy ortograficzne wynikające ze słabszej pamięci wzrokowej.
Czytanie:
- wolne, niepewne, "wymęczone" tempo,
- niechęć do czytania, zwłaszcza głośnego,
- opuszczanie całego wiersza,
- zamiana lub opuszczanie liter, nieprawidłowe odczytywanie całych wyrazów, zgadywanie,
- trudności w dzieleniu dłuższych wyrazów na sylaby,
- trudności w wyszukiwaniu najistotniejszej myśli w tekście.
Inne przedmioty:
- w rysowaniu - zbyt silny lub zbyt słaby nacisk ołówka, błędny kierunek odwzorowywania,
- w uczeniu się na pamięć, np.: tabliczki mnożenia, ciągów słownych,
- w nauce geografii, np.: niewłaściwa orientacja w stronach świata,
- w nauce geometrii - zakłócenia orientacji i wyobraźni przestrzennej, utrudnione przyswajanie werbalne,
- w nauce języków obcych - znaczna rozbieżność między wymową a pisownią,
- na lekcjach W-F - słaba orientacja w schemacie ciała i przestrzeni (błędne wykonywanie ćwiczeń), obniżona sprawność ruchowa,
- wolne tempo pracy, nieproporcjonalna koncentracja uwagi.
Osoby dotknięte dysleksją rozwojową powinny mieć zapewnione fachowe wsparcie pedagoga lub psychologa. Bez tego, trudno poradzić sobie z zaburzeniami, nawet przy wsparciu najbliższych osób. Nie trzeba czekać na zdiagnozowanie dysleksji rozwojowej, aby móc uczestniczyć w zajęciach terapii pedagogicznej. Sam fakt zaliczenia dziecka do tzw. grupy ryzyka dysleksji, wystarcza aby podjąć z nim pracę.
Do dokładnego zbadania dziecka można posłużyć się Skalą Ryzyka Dysleksji (SRD). Jest to narzędzie diagnostyczne, służące do przesiewowego badania dzieci w wieku wczesnoszkolnym (zerówka, pierwsza klasa) pod kątem zagrożenia dysleksją. SRD opracowała i opublikowała w książce pt. "Ryzyko dysleksji" - prof. Marta Bogdanowicz.
Oceń poradę: Przydatna Nie polecam