Jak prowadzić akta osobowe pracownika?


Zatrudnienie chociażby jednego pracownika nakłada na pracodawcę obowiązek prowadzenia dokumentacji związanej z powstałym stosunkiem pracy. Poniżej znajdują się wskazówki, co powinno się znaleźć w poszczególnych częściach akt osobowych pracownika.
Część A - dokumenty związane z ubieganiem się kandydata o zatrudnienie:
- wypełniony kwestionariusz osobowy;
- świadectwa z poprzednich miejsc pracy lub inne dokumenty potwierdzające okresy zatrudnienia;
- świadectwa ukończenia szkół i uczelni wyższych;
- inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe, niezbędne do wykonywania pracy;
- orzeczenia lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku (badania wstępne);
- inne dokumenty, jeśli istnieje taka konieczność nakładana przez odrębne przepisy;
- CV kandydata ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych (nieobowiązkowe).
Część B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia:
- umowa o pracę zawarta na piśmie oraz zakres obowiązków wynikający z umowy o pracę;
- kwestionariusz osobowy dla pracownika (lub łączny kwestionariusz dla kandydata i do pracy i pracownika);
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia BHP (szkolenia wstępne, okresowe);
- oświadczenia o zapoznaniu się z treścią regulaminów pracy i wynagradzania;
- oświadczenia o zapoznaniu się z informacją o warunkach zatrudnienia pracownika;
- oświadczenia pracownika, który jest rodzicem lub prawnym opiekunem dziecka o zamiarze korzystania z uprawnień wynikających z Kodeksu pracy (bądź o braku tego zamiaru);
- dokumenty związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracownika;
- dokumenty dotyczące powierzenia pracownikowi mienia z obowiązkiem zwrotu lub rozliczenia się;
- pisma dotyczące udzielenia pracownikowi urlopów związanych z urodzeniem dziecka (urlopu macierzyńskiego, ojcowskiego, wychowawczego);
- pisma dotyczące wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę (tzw. wypowiedzenia zmieniające) lub zmiany tych warunków w innym trybie (za porozumieniem stron);
- pisma dotyczące przyznania premii, nagrody lub wymierzenia kary porządkowej;
- orzeczenia lekarskie (badania okresowe, kontrolne);
- umowa o zakazie konkurencji w okresie pozostawania stosunku pracy;
- wniosku pracownika dotyczące ustalenia indywidualnego czasu pracy;
- korespondencja z zakładową organizacją związkową reprezentującą pracownika w sprawach dotyczących stosunku pracy;
- kopia zawiadomienia powiatowego urzędu pracy o zatrudnieniu pracownika, uprzednio zarejestrowanego jako osoba bezrobotna.
Część C - dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia:
- oświadczenia o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę;
- kopia wydanego pracownikowi świadectwa pracy;
- potwierdzenie dokonania czynności związanych z zajęciem wynagrodzenia za pracę, będącego wynikiem prowadzonego przeciwko pracownikowi postępowania egzekucyjnego;
- dokumenty dotyczące wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub pisemne żądanie wydania świadectwa pracy;
- umowa o zakazie konkurencji po rozwiązaniu stosunku pracy (jeśli została zawarta);
- orzeczenie lekarskie związane z badaniami przeprowadzonymi po rozwiązaniu stosunku pracy.
Dokumenty znajdujące się w poszczególnych częściach akt osobowych pracownika, powinny być ułożone w porządku chronologicznym oraz ponumerowane. Każda z tych części powinna zawierać pełny wykaz znajdujących się w nich dokumentów.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. z 1996 r., Nr 62, poz. 286 z późn. zm.).
Oceń poradę: Przydatna Nie polecam