Jak rozwiązywać konflikty w pracy?

Poradopedia.pl  |   |  + 0  |  Ocena: (głosy: 0)

Bardzo trudno uniknąć konfliktów zwłaszcza gdy pracujemy w dużej organizacji, ale można próbować różnymi sposobami je rozwiązywać. Nie jest to proste wtedy, gdy każda ze stron uważa swoje racje za słuszne. Istnieją metody, które pozwalają odnaleźć i likwidować przyczyny sporów. Inne z kolei pomagają wycofać się albo zapomnieć o konflikcie.

Unikanie

Najlepszym wyjściem jest zerwanie kontaktów z osobą konfliktogenną, ale niestety nie prowadzi to do całkowitego rozwiązania sporu.

Osoby słabe emocjonalnie będą wolały wycofać się z konfliktu, całkowicie zaprzestając podjęcia jakichkolwiek prób w celu rozwiązania problemu.

W przypadku zrównoważonych sił, uznają konflikt za nieistniejący.

Osoby czujące przewagę nad innymi będą usiłowały zdominować słabszą stronę sporu poprzez narzucanie swojego zdania i odbieganie od rzeczywistych racji. W ten sposób unikają sprawiedliwego rozwiązywania problemów.

Uleganie

Jest to metoda najbardziej znana, polegająca na wykorzystaniu wyższej pozycji zawodowej. Ciągłe poddawanie się takim osobom, podobnie jak i unikanie wcale nie prowadzi do rozwiązywania konfliktów. Wręcz przeciwnie, osoby poddające się silniejszej stronie, rezygnujące z własnych interesów i potrzeb mogą być przyczyną nasilania się albo powstawania nowych konfliktów. Takiego postępowania można się spodziewać głównie po osobach nastawionych na pozytywne relacje ze współpracownikami i kierownictwem.

Rywalizacja

Ma miejsce wtedy, gdy jedna ze stron konfliktu zmusza drugą do ustąpienia, używając przy tym różnych środków. Jeśli w konflikt zaangażowanych jest więcej osób, silniejszy przeciwnik próbuje przeciągnąć pozostałych na swoją stronę. Taka osoba jest w stanie tak manipulowac innymi, aby w rezultacie osiągnąć zamierzony cel.

Kompromis

Ta metoda pozwala częściowo, ale nie zawsze sprawiedliwie rozwiązywać konflikty. Warto ją wykorzystywać, gdy chodzi o szybkie zażegnanie sporu a obie strony są równie silne, aby móc się ze sobą dogadać. Biorąc pod uwagę tą metodę należy pamiętać przede wszystkim o dobrych wzajemnych relacji istniejących pomiędzy rywalami. Strony powinny dojść do takiego porozumienia, które mogłoby zaspokoić chociaż częściowe ich interesy.

Współpraca

Współpraca jak sama nazwa wskazuje oznacza dążenie i szukanie rozwiązań satysfakcjonujących obie strony sporu. Jest to metoda przynosząca najlepsze efekty: pozwala szybko ustalić faktyczny powód konfliktu. Dzięki współpracy spierające się strony mogą wspólnie znaleźć najlepsze rozwiązanie konfliktu i usunąć jego przyczyny. Konstruktywne rozwiązywanie sporów polega bowiem na wypracowaniu porozumienia z zachowaniem celów własnych jak i drugiej strony konfliktu. 

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz: