Jak skutecznie negocjować?


Dyskusja to nieodłączny element załatwiania interesów. Solidne przygotowanie, umiejętność podejmowania decyzji, pozytywne nastawienie oraz panowanie nad emocjami to tylko nieliczne z zasad, które stosować aby przekonać rozmówcę do swoich racji. Skuteczność negocjacji to przede wszystkim zdolność osiągania kompromisu, która zależy od wielu czynników związanych z procesem negocjacji wewnętrznych i zewnętrznych.
Czynniki związane z procesem negocjacji
- Równowaga stron.
- Rachunek korzyści i strat.
- Partnerstwo stron.
- Rzetelna wiedza.
- Zasada dobrej woli i porozumienia.
- Modele negocjacji.
- Sztuka negocjacji.
Na końcowy efekt negocjacji, prócz celów mają wpływ uwarunkowania, np.: polityka prowadzona w negocjacjach przez związki zawodowe oraz pracodawców w okresie ostrej konkurencji lub trudności ekonomicznych.
Modele negocjacji
Różnorodność negocjacji umożliwia wyodrębnienie dwóch głównych modeli.
Model zdecentralizowany:
- jednoszczeblowość negocjacji;
- przewaga negocjacji na szczeblu przedsiębiorstwa;
- brak bezpośredniej koordynacji w skali kraju;
- mały stopień uzwiązkowienia;
- silna pozycja zarządzania zasobami ludzkimi.
Jeśli na szczeblach ponad zakładowych dominują negocjacje, a udział w nich biorą pracodawcy i pracobiorcy, to mamy do czynienia z modelem scentralizowanym - model ten jest powszechny w krajach zachodnioeuropejskich.
Model scentralizowany:
- monopol organizacji związkowych i pracodawców w reprezentowaniu interesów i kształtowania polityki społeczno-gospodarczej w danym sektorze gospodarczym lub skali ogólnokrajowej;
- wieloszczeblowość;
- trójstronność - w negocjacjach ogólnokrajowych możliwy jest pośredni udział państwa.
Wybór modelu negocjacji wywiera istotny wpływ na jej skuteczność. Najczęściej za efektywność modelu negocjacji przyjmuje się jego oddziaływanie na: zatrudnienie i bezrobocie, płace i koszty pracy, produktywność pracy i inflacji, a także pokój społeczny.
Cechy doskonałego negocjatora
Do najczęściej wymienianych ogólnych cech osobowości, których posiadanie w największym stopniu warunkuje efektywność negocjacji należą:
- pozytywne nastawienie, takt, wyczucie;
- siła charakteru, stanowczość i zdecydowanie;
- rzetelność, uczciwość, prawość;
- odwaga - skłonność do podejmowania ryzyka i działania w warunkach niepewności;
- precyzja myślenia i działania;
- inteligencja: emocjonalna i praktyczna;
- kreatywność (pomysłowość, innowacyjność) oraz przedsiębiorczość;
- komunikatywność;
- umiejętność zarządzania czasem;
- cierpliwość i wytrzymałość;
- znajomość podstaw psychologii społecznej;
- znajomość trików i gier negocjacyjnych;
- znajomość podstawowych technik sprzedaży.
Innymi, równie ważnymi cechami osobowości, które korzystnie wpływają na proces negocjacji są:
- empatia - zdolność postrzegania sytuacji z perspektywy różnych osób (wczucie się w sytuację innych);
- asertywność - stanowczość w egzekwowaniu swoich praw (osoby nie posiadające tej cechy są miękkie i nie potrafią oprzeć się manipulacjom);
- wewnątrzsterowność - poczucie wewnętrznej kontroli (jednostka działa samodzielnie, rzadko korzystając z pomocy; sprawia wrażenie osoby solidnej).
Utalentowany negocjator:
- radzi sobie z sytuacjami niepewnymi i konfliktowymi,
- jest wiarygodny,
- posiada niezawodną intuicję,
- cieszy się nienaganną reputacją,
- nie chce i nie stara się być najmądrzejszym,
- lubi negocjować,
- uwielbia rywalizację,
- dysponuje bogatą wiedzą o drugiej stronie.
Osiąganie dobrych wyników w negocjacjach nie wymaga posiadania wszystkich, czy nawet większości powyższych talentów. Wybitnych negocjatorów łączy przede wszystkim to, że każdy z nich ma jedną cechę bądź umiejętność, która może wydatnie pomóc w prowadzeniu negocjacji. Cechy, na których można oprzeć swą siłę przetargową to: doświadczenie, cierpliwość, stawianie śmiałych celów, dbałość o szczegóły, a także urok osobisty.
Dobry negocjator 90% czasu i energii poświęca na przygotowania do rozmowy, a tylko 10% na to, co dzieje się w trakcie negocjacji.
Wpływ rachunku kosztów i korzyści na skuteczność negocjacji
- Im większe potencjalne koszty porozumienia, tym większy opór wobec niego.
- Im większe koszty braku porozumienia, tym większa skłonność do jego osiągnięcia.
- W miarę upływu czasu opór pod względem porozumienia maleje, a skłonność do ustępstw rośnie.
- Każda ze stron stara się zminimalizować ustępstwa niezbędne do osiągnięcia porozumienia bądź uniknięcia wybuchu otwartego konfliktu.
- Skłonność do ustępstw związków zawodowych jest większa w okresie recesji i trudności ekonomicznych firmy.
- Osiągnięcie porozumienia jest możliwe pod warunkiem, że koszty każdej strony są równe lub mniejsze niż w przypadku braku porozumienia.
- Wzajemne relacje korzyści i strat są zmienne w czasie trwania negocjacji i powinny podlegać stałej analizie - porozumienie stron będzie wówczas obopólnie korzystne.
Przystępując do ważnych rozmów, trzeba dysponować odpowiednimi informacjami o partnerze - jeśli w grę wchodzi firma handlowa, warto poznać jej politykę i historię rozwoju, a także pozycję na rynku, strukturę sprzedaży i zakupów oraz zyski i obroty. Podobne informacje należy zebrać o firmach konkurencyjnych.
Oceń poradę: Przydatna Nie polecam