Jak się kłócić?

Poradopedia.pl  |   |  + 0  |  Ocena: (głosy: 1)

Kłótnie nie muszą oznaczać nic złego, a mogą wręcz świadczyć o zdrowych relacjach między ludźmi, na przykład o tym, że ciągle mają odwagę wyrażać swoje emocje i że ciągle im zależy.

Jakich błędów unikać i czym warto się kierować podczas kłótni?

Nie pozwól, żeby złość gromadziła się w Tobie przez długi czas

Tłumienie swoich emocji to kiepski pomysł. Oczywiście dobrze jest panować nad sobą i nie wybuchać gniewem z byle powodu, ale też nie powinniśmy pozwalać, aby przez długi czas narastała w nas frustracja. Powodów jest dostatecznie wiele: zdrowie (nie tylko psychiczne!), ogólnie pojęte szczęście, szczerość i uczciwość w stosunku do innych. Tłumienie negatywnych emocji powoduje, że w końcu wybuchamy, ale w czasie i na sposób kompletnie niezrozumiały dla innych. Nasza reakcja jest wtedy nieadekwatna do okoliczności.

Czas i miejsce mają znaczenie

Pewne sprawy dobrze jest konfrontować na gorąco, bezpośrednio po tym co nas zirytowało - nasza reakcja jest wtedy bardziej zrozumiała, trudno się wtedy rozminąć co do zapamiętanych faktów. Są jednak sytuacje, w których warto poczekać na bardziej odpowiedni moment. Intensywne kłótnie rodziców źle wpływają na dzieci, czasami dobrze jest dać sobie czas na przemyślenie sytuacji - czy przypadkiem nasze reakcje nie są błędne, w jeszcze innych sytuacjach mogą pojawić się ważniejsze sprawy niż wyładowanie naszych emocji - np. tuż po wypadku samochodowym nie powinniśmy wdawać się z żoną w kłótnię na temat jej umiejętności prowadzenia samochodu.

Trzeba zapewnić sobie dobre warunki do kłótni na które składają się czas - bo lepiej nie przerywać w połowie, jak i odpowiedni poziom intymności.

Skup się na wyrażaniu swoich uczuć, a nie ocenianiu drugiej osoby

Jest to jedna z najbardziej istotnych zasad: zamiast wydawać wyroki na temat postępowania drugiej osoby, wyszukiwać epitety i niepochlebne określenia, skupmy się na mówieniu o naszych uczuciach związanych z przedmiotem kłótni.

Trudno jest racjonalnie i spokojnie podejść do personalnego ataku i inwektyw, natomiast wszyscy mają prawo do posiadania i wyrażania swoich własnych uczuć. Odbiór takiego przekazania sprawy jest kompletnie inny - druga osoba nie może się obrazić o to, co czujemy ani poddawać tego pod dyskusję.

Tym samym dotykamy także sedna sprawy. Chodzi przecież o to, co czujemy - to co budzi w nas gniew i sprzeciw.

Trzymaj się sedna sprawy

A innymi słowy: nie mieszaj paru spraw jednocześnie. Skoncentruj się na właściwym przedmiocie kłótni i postaraj się go wyjaśnić do końca, narzucaj tą dyscyplinę także drugiej osobie. Parę tematów na raz powoduje, że na koniec nie wiemy o co poszło, pozostaje tylko poczucie, że jest bardzo źle i wszystko się wali.

Pozwól drugiej stronie mówić

Daj drugiej stronie szansę na obronę i wyrażenie własnych uczuć. Tym bardziej, że nikt nie jest dosokonały - emocje często zasłaniają nam prawdę i może okazać się, że to my jesteśmy w błędzie, a być może wszystko jest wynikiem sporego nieporozumienia.

Staraj się trzeźwo myśleć

Przy wysokiej temperaturze emocji warto sięgnąć po odrobinę zdrowego rozsądku - unikaj przesadnych słów, których możesz później żałować. Staraj się na spokojnie przemyśleć co się dzieje i co mówi do Ciebie druga strona. Czasami dobrze jest zrobić sobie przerwę w kłótni, aby dać sobie nawzajem szansę na uspokojenie i przemyślenie problemu. Pamiętaj: lepiej jest dać sobie przerwę na zastanowienie niż odchodzić obrażonym.

TAGI:

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz: