Jak motywować uczniów do nauki?

Poradopedia.pl  |   |  + 0  |  Ocena: (głosy: 0)

Motywacja jest jednym z najważniejszych czynników sprzyjających efektywnej nauce. Najlepsze wyniki można osiągnąć przy średniej motywacji, znacznie gorsze natomiast przy słabej oraz zbyt wysokiej, która może paraliżować działania.

Zmotywowany uczeń jest aktywny, zainteresowany tematem, dociekliwy i chętny do nauki. Podejmuje nowe wyzwania, wytrwale dąży do celu i nie zraża się niepowodzeniami.

Uczeń, której tej motywacji brakuje jest obojętny, znudzony, nieprzygotowany do zajęć, niechętny do działania i niepewny siebie. Ma niskie poczucie własnej wartości, nie może skupić uwagi, często wagaruje.

Nauczyciel, aby przystąpić do przekazywania nowej wiedzy uczniom, powinien najpierw wzbudzić w nich zainteresowanie przedmiotem nauki. System wzmocnień, jakim dysponuje to nagrody i kary.

Sposoby motywowania uczniów

  1. Bycie lubianym nauczycielem - aby zmotywować uczniów, należy być pozytywnie do nich nastawionym. Krzyki i groźby na pewno w tym nie pomogą a wręcz przeciwnie, tylko zniechęcą uczniów do działania. Warto skupić się na osiągnięciu wspólnego sukcesu, który na pewno przyczyni się do budowy wzajemnego szacunku. Dobrym pomysłem jest np.: wypisywanie na tablicy pozytywnych cech każdego ucznia, wspólnie dostrzeżonych podczas zajęć.
  2. Zainteresowanie uczniów tematem - uczniowie, którym opowiada się o czymś z dużym zamiłowaniem, są bardziej pobudzeni i podekscytowani podjętym zagadnieniem. Aby lekcja nie zamieniła się w nudne zajęcia, nauczyciel powinien wykazać się kreatywnością i pomyśleć nad oryginalnym sposobem prowadzenia lekcji, np.: tradycyjny sprawdzian można zastąpić nietypowym quizem lub grą.
  3. Dostosowanie wymagań do maksymalnych możliwości uczniów - muszą oni odczuwać osiągalność celu, ale jego zrealizowanie powinno być okupione znacznym wysiłkiem z ich strony. Tylko w taki sposób nauka będzie dla nich w pełni zadowalającym wyzwaniem.
  4. Praca w grupach - warto zaproponować uczniom wspólne wykonywanie przez nich określonego zadania. Niech w każdym tygodniu będzie to inna grupa, złożona z odpowiednio dobranych uczniów - chodzi o to, aby znaleźli się w niej zarówno słabsi jak i mocniejsi uczniowie; zdolniejsi nie mogą się nudzić, zaś ci słabsi mają być zachęceni do działania. Każda grupa, wykonując zadanie będzie musiała poszukać informacji na dany temat, np.: przeprowadzić obserwację lub doświadczenie.
  5. Rozwiązywanie problemów - umiejętność ta może zwiększyć zainteresowanie uczniów zjawiskiem, o którym się uczą. Nauczyciel powinien stwarzać uczniom szanse popełniania błędów po to, aby mogli je później naprawić. W ten sposób uczniowie przyswajają szybciej wiedzę na dany temat a same zajęcia są dla nich bardziej interesujące.
  6. Zaciekawienie uczniów i rozwijanie ich zainteresowań - głód wiedzy (motyw poznawczy) może przynieść więcej korzyści niż nauka dla stopni (motyw zewnętrzny) czy rywalizacja (motyw czysto egoistyczny). Uczniowie powinni mieć zapewnione odpowiednie warunki do przeprowadzania rozmaitych doświadczeń i tym samym osiągania sukcesów w różnych dziedzinach - im więcej pochwał i nagród w klasie, za realizację wyznaczonego celu, tym większa motywacja wśród uczniów.
  7. System nagradzania - należy chwalić uczniów nawet za najdrobniejsze osiągnięcia (zwłaszcza tych mniej zdolnych). Świetną motywacją do nauki są nagrody, zarówno indywidualne jak i dla całej grupy. W zależności od pomysłowości nauczyciela i skali zmagań ucznia z problemem, mogą to być proste jak i bardziej skomplikowane wyróżnienia. Nagrody nie mogą być rozdawane ot tak sobie; mają pełnić funkcję motywatora, należy więc pamiętać aby otrzymywali je uczniowie, którzy faktycznie na nie zasłużyli.

Sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów - nauczyciel chcący zmotywować uczniów nie powinien:

  • mieć wygórowanych wymagań,
  • lekceważyć potrzeb uczniów,
  • stawiać niesprawiedliwych ocen,
  • krytykować osobę ucznia tylko jego działania,
  • stosować nieciekawych metod nauczania. 

Motywacja uczniów do nauki niesie ze sobą wiele korzyści. Są to przede wszystkim:

  • dobre oceny,
  • chęć do działania (udział w zawodach, konkursach, itp.),
  • rozwijanie zainteresowań,
  • większa pewność siebie,
  • jasno wytyczone cele,
  • wyższa samoocena,
  • większa samoocena i odpowiedzialność.

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz: