Jak rozpoznać depresję młodzieńczą?


Trudno rozróżnić depresję od złego humoru u dzieci i nastolatków. Depresja młodzieńcza pojawia się zwykle między 13 a 16 rokiem życia - młody człowiek doświadcza wówczas "burzy hormonów", która może powodować różne stany.
Przyczyny
Przyczyną depresji młodzieńczej mogą być zbyt wygórowane wymagania względem dziecka albo trudna sytuacja życiowa (m.in.: kłopoty w nauce, nieszczęśliwa miłość, konflikt rodziców, rozwód rodziców, śmierć w rodzinie, itp.). Powodów może być jednak znacznie więcej.
Objawy
U dziecka dotkniętego depresją młodzieńczą mogą wystąpić następujące objawy:
- rozdrażnienie, złość i wrogość;
- płacz;
- bóle głowy, brzucha;
- niepokój i pobudzenie;
- brak motywacji;
- zmiana nawyków jedzenia lub snu;
- wycofanie się z kontaktów towarzyskich;
- smutek i brak nadziei;
- słaba pamięć, brak koncentracji;
- niska samoocena, poczucie winy;
- problemy z autorytetem;
- ogromna wrażliwość na krytykę;
- nadużywanie alkoholu i/lub narkotyków;
- myśli samobójcze.
Rozpoznanie
Umiarkowana faza depresji młodzieńczej zaznacza się w treściach wypowiedzi - nastolatek koncentruje się na tematyce nieszczęść, chorób, poczucia beznadziejności i w końcu - śmierci. Stopniowo traci zdolność do jasnego, racjonalnego i logicznego myślenia, a także prawidłowego postrzegania i oceniania rzeczywistości. Jego świat zostaje pozbawiony światła, radości i nadziei. Nastolatek staje się osamotniony i pełen wewnętrznego bólu, a to czyni go podatnym na wpływ różnego rodzaju zewnętrznych oddziaływań.
Leczenie
Najlepszą formą pomocy dziecku jest terapia systemowa (rodzinna), niestety w Polsce najczęściej stosuje się tylko leczenie farmakologiczne. Nie ma możliwości, by uchronić dziecko przed wszystkimi niebezpieczeństwami otaczającego je świata, ale można wkraczającemu w okres dojrzewania człowiekowi pomóc stawić czoło pojawiającym się kryzysom, konfliktom, prowokacjom i pokusom.
Bardzo ważne w pracy z nastolatkami są ćwiczenia:
- zmniejszające radykalizm w myśleniu, polegające na przezwyciężaniu postawy oczywistości;
- usprawniające zdolności komunikacyjne;
- podnoszące, utrwalające lub urzeczywistniające samoocenę i samoakceptację, poprzez budowanie szacunku dla własnej osoby i wiary we własne możliwości oraz kompetencje;
- zwiększające poczucie bezpieczeństwa i zaufania w stosunku do ludzi mających na względzie dobro dziecka, polegające na stopniowym pozbywaniu się poczucia osamotnienia we własnych problemach oraz negatywnych oczekiwaniach w stosunku do otoczenia;
- polegające na nauce radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych;
- redukujące napięcia emocjonalne oraz zmniejszające lęk i niepokój, poprzez relaks oraz dostosowany do indywidualnych potrzeb nastolatka odpoczynek.
Oceń poradę: Przydatna Nie polecam