Jak zadbać o lakier samochodu?
Jeśli chcemy, aby lakier naszego samochodu pozostał w idealnym stanie przez wiele lat powinniśmy pamiętać o kilku istotnych rzeczach. Istnieją bowiem różne sposoby, pozwalające na przedłużenie żywotności lakieru, dzięki którym będzie wyglądał niemal jak po wyjechaniu z salonu.
Preparaty
Na rynku dostępnych jest wiele różnego typu preparatów. Dzielą się one na takie, które ogólnie poprawiają wygląd, ale nie ingerują w warstwę lakieru. Są to wszelkiego typu pasty nabłyszczające i chroniące przed promieniowaniem UV. Istnieją również środki służące do usuwania rys czy innego typu niedoskonałości lakieru, a także zabrudzeń.
Pierwszym krokiem, który należy wykonać, będzie dokładne umycie karoserii naszego samochodu. Radzimy wybrać myjnię bezdotykową, gdyż te automatyczne często rysują lakier. Jeśli akurat nie mamy możliwości skorzystania z tego typu myjni, możemy umyć samochód dostępnymi na rynku szamponami, najlepiej takimi z aktywną pianą. Aby nie uszkodzić warstwy lakieru, powinniśmy czyścić samochód przeznaczoną do tego gąbką lub ściereczką z mikrofibry. Powinniśmy mieć przygotowane dwa wiadra: jedno z czystą wodą, drugie z wodą z szamponem. Karoserię myjemy od góry do dołu z dbałością o stan ściereczki. Jakiekolwiek jej zanieczyszczenia mogą powodować, że porysujemy lakier. Dlatego po umyciu części karoserii płuczemy ściereczkę czy gąbkę w czystej wodzie. Jeśli jakieś zabrudzenia nie dadzą się usunąć, możemy wykorzystać glinkę do lakieru, którą przecieramy karoserię, a następnie spłukujemy wodą. Po skończeniu mycia, czekamy, aż pojazd wyschnie lub osuszamy nadwozie ręcznikami z mikrofibry.
Jeśli chcemy własnoręcznie wypolerować lakier, powinniśmy pamiętać o tym, że nasz samochód powinien być idealnie czysty, nie może mieć na sobie żadnych resztek preparatów, których używaliśmy do mycia. W zależności od zniszczenia warstwy lakierniczej naszego pojazdu dobieramy środek o odpowiedniej politurze, a także specjalny pad polerski o dopasowanej do typu zniszczeń lakieru twardości. Aby uniknąć zniszczenia elementów plastikowych przez pastę polerską, powinniśmy je okleić taśmą papierową. Na lakier nakładamy niewielką ilość środka, po czym kolistymi ruchami, z wyczuciem polerujemy karoserię samochodu. Jeśli wolimy zlecić ten zabieg profesjonalistom, będziemy zmuszeni wydać od kilkuset do nawet tysiąca złotych. Tak więc warto się zastanowić, czy lepszą opcją nie będzie wypolerowanie samochodu we własnym zakresie.
Po wypolerowaniu lakieru możemy zająć się woskowaniem, w celu jeszcze lepszej poprawy wyglądu, a także ochrony przed szkodliwym promieniowaniem UV. Aby przystąpić do tej czynności, powinniśmy się zaopatrzyć w preparat do woskowania, a także ściereczkę z mikrofibry lub odpowiednią do tego gąbkę. Aby dobrze zabezpieczyć lakier, należy wybrać twardy wosk. Środek nanosimy na ściereczkę i kolistymi ruchami rozcieramy na warstwie lakieru. Po wyschnięciu utworzy się cienka warstwa, którą należy polerować, aż do uzyskania zadowalającego efektu. Czynność tą wykonujemy za pomocą wspomnianej wcześniej ściereczki lub gąbki. Po dokładnym wypolerowaniu karoserii lakier będzie się błyszczał, a jego odporność znacznie się poprawi.
Oklejanie nadwozia folią
Alternatywą dla polerowania i woskowania lakieru naszego samochodu, jest oklejenie całego nadwozia specjalną folią. Sposób ten zyskuje coraz większą popularność. Po oklejeniu całej karoserii folią nie narażamy lakieru na wszelkiego typu zarysowania, otarcia i inne czynniki zewnętrzne, a jest to nieraz tańsze nawet od lakierowania samochodu. Montaż takiej folii jest dosyć skomplikowany i najlepiej zlecić to specjalnej firmie.
Tak samo, jak przed polerowaniem lakieru nadwozie samochodu jest dokładnie myte. Jednym z istotniejszych czynników jest odtłuszczenie całej powierzchni, aby folia przywarła dokładnie do lakieru. Stosuje się folie o różnych twardościach i właściwościach. Folia, która łatwo dopasowuje się do kształtu karoserii to tak zwana folia wylewana. Jej grubość wynosi 0,05 mm. Nakleja się ją na ciepło, dzięki czemu dużo lepiej jest ją ułożyć na karoserii samochodu. Kiedy folia już przywiera, wygładza się ją specjalną tacką i pozbywa wszelkich pęcherzyków powietrza. Istnieją również tańsze folie, które są przeznaczone jedynie na płaskie powierzchnie, ponieważ są grubsze i przez to gorzej dopasowują się do powierzchni. Cena takiej folii zaczyna się już od 100 zł za metr kwadratowy. Oczywiste jest więc, że im większy pojazd, tym więcej zapłacimy. Za robociznę trzeba będzie zapłacić od 30 zł do nawet 120. Praca jest wyceniana w zależności od kształtu i krzywizn karoserii. Istnieją folie przezroczyste, chroniące oryginalny lakier, a także mające różne kolory, co pozwala na zmianę wyglądu naszego samochodu. Oklejanie nadwozia na własną rękę nie jest dobrym rozwiązaniem, chyba że posiadamy już doświadczenie. Mając już lakier zabezpieczony folią, musimy pamiętać o tym, żeby unikać myjni automatycznych, a na myjniach bezdotykowych nie przykładać lancy zbyt blisko nadwozia, gdyż folia może się oderwać na krańcach. Powierzchnię można woskować. Istotną zaletą tego rozwiązania jest to, że nie jest to zmiana nieodwracalna. Folię możemy ściągnąć w każdej chwili.
Tak więc istnieją różne sposoby na utrzymanie lakieru naszego samochodu w dobrej kondycji przez wiele lat. Tutaj przedstawiliśmy te najpopularniejsze i najciekawsze. Mamy nadzieję, że dzięki tym informacjom lakier twojego samochodu zachowa stan jak po opuszczeniu salonu, o ile odpowiednio szybko zdecydujesz się o niego zadbać.
Oceń poradę: Przydatna Nie polecam