7 prostych sposobów na lepszą komunikację z innymi
Efektywna komunikacja pomaga lepiej zrozumieć daną osobę lub sytuację i pozwala rozwiązywać różnice w poglądach, budując jednocześnie zaufanie i szacunek. Poniżej przedstawiamy sposoby, które ułatwią Ci porozumiewanie się z ludźmi - w życiu prywatnym i zawodowym.
Aktywne słuchanie
Umiejętność ta polega na wewnętrznej akceptacji i tolerancji dla uczuć oraz myśli rozmówcy - w ten sposób okazujesz mu akceptację i szacunek. Koncentruj się na jego słowach, nie przerywaj wypowiedzi, zachowaj miły wyraz twarzy. Jako aktywny słuchacz, powstrzymuj się od udzielania rad i komentowania. Od czasu do czasu możesz kiwnąć głową dając znać, że słuchasz i podążasz za wypowiadaną treścią. Nie kończ zdania za innych, gdyż może to być odebrane jako próba przejęcia kontroli nad rozmową. Dopiero po zapoznaniu się z całością wypowiedzi przedstaw, bez napastliwości, własny pogląd.
Utrzymywanie kontaktu wzrokowego
Kontakt wzrokowy pomaga nawiązać odpowiednią relację - patrząc rozmówcy prosto w oczy udowadniasz, ze jesteś zainteresowany tym co mówi. Pamiętaj jednak, aby z tym nie przesadzać - naturalny, jednorazowy kontakt wzrokowy powinien trwać nie dłużej niż 6 sekund. Zbyt długie wpatrywanie się w czyjeś oczy może wydać się natarczywe.
Umiejętne gestykulowanie
Miej świadomość tego, co pokazują Twoje ręce. Niektóre gesty mogą działać na Twoją korzyść, inne całkowicie Cię pogrążą (przykładowo: nie zaciskaj pięści gdy mówisz, że wszystko jest w porządku). Zwracaj uwagę na mowę swojego ciała, ale też obserwuj zachowanie rozmówcy - jego gesty mogą odzwierciedlać reakcje na Twoje wypowiedzi.
Zachowanie osobistej przestrzeni
W trakcie rozmowy staraj się utrzymywać odpowiednią odległość między rozmówcą - nie powinieneś znajdować się ani zbyt blisko, ani za daleko od niego (60 cm - po 30 cm dla każdej strony, to właściwa odległość). Naruszanie osobistej przestrzeni wzbudza niepokój i utrudnia koncentrację. Zawsze przybieraj swobodną zrelaksowaną postawę, tak by było Ci najwygodniej. Unikaj kołysania i chwiania się, gdyż może to rozpraszać rozmówcę.
Wypowiadanie się we własnym imieniu
Mów zawsze za siebie, nigdy za innych - każdy sam najlepiej wie, co widzi, myśli i czuje. Nie przyjmuj roli osoby wszystkowiedzącej, nie wywyższaj się. Spróbuj stanąć na równej pozycji w rozmówcą, okazując szacunek i dobrą wolę porozumienia się, nawet przy różnicy zdań. Mówiąc za drugiego człowieka, pozbawiasz go możliwości samodzielnego podejmowania decyzji i dajesz komunikat, że jego problemy i odczucia są nieważne.
Używanie parafrazy
Parafraza to powtarzanie słów rozmówcy, ale nie dokładne ich cytowanie. Powtarzasz daną wypowiedź własnymi słowami, nie dodając żadnych komentarzy, np.: "A więc sądzisz, że ...", "Czy dobrze rozumiem, że ...". Brak informacji zwrotnych między rozmówcami może prowadzić do nieporozumień i niejasnych sytuacji. Pamiętaj jednak, by nie nadużywać tej metody, gdyż bywa nieskuteczna a nawet irytująca.
Pozytywne nastawienie do rozmówcy
Nie zakładaj z góry, że z tą osobą na pewno nie dojdziesz do porozumienia. Takie podejście często działa jak samospełniająca się przepowiednia.
Oceń poradę: Przydatna Nie polecam