Nowe oznaczenie opon w UE

2013-05-08  |  + 0  |  Ocena: (głosy: 0)

Od 1 listopada 2012 roku weszło rozporządzenie UE nakładające obowiązek etykietowania opon, aby zawierały one istotne informacje dotyczące użytkowania opon.

Nowe oznakowanie i etykiety opon UENowe muszą zawierać informacje dotyczące efektywności paliwowej opon, przyczepności opon na mokrej nawierzchni oraz poziomu hałasu toczenia.

Oznaczenie efektywności paliwowej oponyEfektywność paliwowa opony wynika z oporu toczenia opony, a informacja na etykiecie jest prezentowana w ten sam sposób, jak dotychczas prezentowana była klasa oszczędności urządzeń AGD. Najbardziej korzystne dla niskiego zużycia paliwa są opony oznaczone literą A, a największe zużycie paliwa powodują opony oznaczone literą G.

Orientacyjnie można przyjąć, że dla przeciętnego samochodu osobowego różnice pomiędzy poszczególnymi klasami opon mogą odpowiadać oszczędnościom (bądź większemu zużyciu) 0,1l na 100km - zdecydowanie jednak zależy to od stylu jazdy czy silnika.

Oznaczenie przyczepności oponyPrzyczepność na mokrej nawierzchi klasyfikowana jest w podobny sposób - opony oznaczone literą A mają najlepszą przyczepność i zapewniają najkrótszą drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Każda kolejna litera oznacza gorszą przyczepność. Wg obowiązujących metod pomiaru różnica w drodze hamowania na mokrej nawierzchni samochodu jadącego z prędkością 80km/h powinna wynosić 18 metrów pomiędzy oponą klasy A, a oponą klasy G. Opony przeznaczone do samochodów osobowych nie mają klasy G.

Oznaczenie hałasu toczenia oponyOstatnim oznaczeniem jest miara zewnętrznego hałasu emitowanego przez oponę. Miara to może wskazywać jeden z trzech poziomów:

  • Jedna kreska - opona cicha (co najmniej 3dB cichsza niż stosowna norma UE)
  • Dwie kreski - opona o średnim poziomie hałasu (nie przekraczająca normy UE)
  • Trzy kreski - opona głośna (powyżej europejskiego limitu).

Różnice pomiędzy tymi poziomami uwzględniając skalę logarytmiczną są takie, że opona głośniejsza o +3dB (np. opona z dwoma kreskami w porównaniu z oponą z jedną kreską) powoduje dwa razy większy hałas.

Dzięki wprowadzonym etykietom można bardzo łatwo i szybko porównać między sobą te jedne z najważniejszych parametrów opony.

Więcej informacji można znaleźć na stronie Komisji Europejskiej dot. nowego etykietowania opon.

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz: