Jak dotrzeć nowy skuter?

Poradopedia.pl  |   |  + 3  |  Ocena: (głosy: 0)

Docieranie nowego skutera ma wpływ na trwałość silnika i jego bezawaryjną pracę, i co za tym idzie, zadowolenie z użytkowania pojazdu przez długie lata. Podstawową zasadą podczas docierania silnika jest właściwa technika jazdy i odpowiednie smarowanie.

Istnieją dwa rodzaje cylindrów:

  • nicasilowe,
  • żeliwne.

Cylindry nicasilowe wymagają krótszego docierania. W odpowiednich warunkach można z powodzeniem dotrzeć taki cylinder na dystansie 500 km, a zdarza się że nawet 200 km. Ważne jest, aby nie odkręcać manetki od razu; jeździć w pojedynkę i dolewać olej do paliwa.

Na dystansie od 0 do 20 km, jazda powinna odbywać się z maksymalną prędkością 25-35 km/h. Co 50 km można zwiększać prędkość o 5 km/h. Nie zaleca się szybszego docierania nicasilu mimo tego, że jest to możliwe. Zasadniczą sprawą o której należy pamiętać jest niedopuszczenie do przegrzania tegoż cylindra. Po przekroczeniu pewnej temperatury krytycznej, nikasil zaczyna się łuszczyć.

Cylindry żeliwne należy docierać dłużej niż nicasilowe. Najlepiej zacząć od pracy na wolnych obrotach. Ważne jest aby przed jazdą rozgrzać silnik do odpowiedniej temperatury. Najważniejszym momentem życia skutera jest przebieg między 0-1000 km. Nowy silnik powinien być oszczędzany w pierwszych godzinach użytkowania; zwykle jest dobrze dotarty dopiero po przejechaniu 1000 km, podczas których ruchome części silnika wzajemnie się docierają. W okresie tego przebiegu należy unikać długiej jazdy na pełnym gazie oraz ewolucji powodujących przegrzanie się silnika. Na pierwszych kilometrach jazdy najlepiej zwiększyć dawkę oleju, dolewając go również do zbiornika z paliwem. Podczas docierania nowego skutera należy uważać, aby nie stosować większych obciążeń i nie jeździć w dwie osoby.

Na dystansie od 0 do 150 km - prędkość jazdy do 25 km/h. Należy unikać przekręcania manetką gazu o więcej niż 1/3 obrotu. Po każdej godzinie jazdy należy zatrzymać silnik i pozwolić na jego ochłodzenie (przez ok. 5-10 minut). Od czasu do czasu warto zmieniać prędkość jazdy; nie jechać przez dłuższy czas ze stałą szybkością.

Na dystansie od 150 do 500 km - prędkość jazdy 30-35 km/h. Przy dłuższych okresach jazdy należy unikać przekręcania manetką gazu o więcej niż połowę obrotu.

Na dystansie od 500 do 1000 km - prędkość jazdy 40-45 km/h. Należy unikać jazdy z przekręconą manetką gazu wyższą niż 3/4 obrotu.

Na dystansie 1000 km i więcej - należy unikać całkowitego otwarcia manetki gazu przez dłuższy czas. Od czasu do czasu trzeba zmieniać prędkość jazdy. Po 1000 km używania skutera, powinno się zmienić olej przekładniowy.

Kilka dodatkowych wskazówek:

  • Przed docieraniem skutera, należy go odpalić i pozostawić na chwilę (przez ok. 3 minuty) na stopkach, aby pochodził sobie na wolnych obrotach;
  • Jazdę należy rozpoczynać spokojnym i płynnym ruszaniem (niewskazana jest gwałtowna jazda);
  • Podczas docierania silnika, można się bawić manetką gazu (po przejechaniu 150 km można dać do oporu, ale tylko na kilka sekund);
  • Docierając nowy skuter, należy unikać obciążeń i jeździć w pojedynkę;
  • Warto stosować dobrej jakości olej, np.: Castrol.

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz:


Liczba komentarzy: 3
~Magneto | 2013-11-14 15:17
Odpalic popykac troche na wolnych potem ostroznie z gazem do okolo 50km i mozna normalnie jezdzic .Najwazniejsze NIE PSZEGRZAC dolewc oleju do benzyny i normalnie jezdzic nie zamulac motoru jazda z predkoscia 25km dobre kazal bym temu madremu tak jechac i docierac motor ze 2 lata .
~tadek | 2013-07-13 01:02
Prawidlowo docierac tzn NIE DOPROWADZIC do przegzania a nie zamulac motor jazda 25km/h bo to wlasnie wtedy mozna ugotowac silnik.Wiadomo nie odrazu pelny gaz ale znam takich co docierali wedlug takich porad i teraz noga odpychaja sie pod gore o dzwonieniu walu nie wspomne.