Jak przeżyć jazdę w korku?

Poradopedia.pl  |   |  + 0  |  Ocena: (głosy: 0)

Korek drogowy to czasowe spowolnienie lub zatrzymanie ruchu na drodze spowodowane najczęściej przez nadmierny ruch, awarię lub wypadek. Kodeks drogowy przewiduje znak ostrzegawczy informujący o tworzeniu się korków; powinien on być wyświetlany lub wystawiany wówczas, gdy faktycznie dochodzi do zatoru a tymczasem w wielu miejscach jest on ustawiony na stałe, bez względu od sytuacji na drodze. W takich przypadkach zanika funkcja ostrzegawcza tego znaku.

Aby uniknąć zatorów, w dużych metropoliach wprowadza się specjalne pasy ruchu dla autobusów, a w niektórych miastach nawet opłaty za wjazd do centrum. Straty spowodowane korkami są różne: zmarnowane paliwo, opóźniony transport towarów, spóźnienie bądź nieobecność w pracy/szkole, itp.

Większość korków powodują sami kierowcy poprzez niewłaściwą jazdę. Jest kilka sposobów, aby uniknąć korków, radzić sobie z nimi lub z daleka je omijać.

1. Przesiadka na jednoślad

Wiosna i lato to idealny czas, żeby z czterech kółek przesiąść się na dwa. Warto pomyśleć więc o rowerze, skuterze lub motorze. Poruszając się jednośladem o wiele szybciej można pokonać zakorkowane drogi i tym samym szybciej dojechać do celu.  

2. Pasy tylko dla busów?

W wielu, zwłaszcza dużych miastach można spotkać się ze specjalnymi pasami ruchu przeznaczonymi wyłącznie dla autobusów. Kierowcy nieznający miasta omijają te pasy szerokim łukiem widząc napis „bus” na asfalcie i zapominają o istnieniu znaków pionowych (które według kodeksu drogowego są ważniejsze od znaków poziomych). I właśnie pod tymi znakami często zamieszczana jest informacja w jakich dniach i godzinach pas jest czynny tylko dla busów. W pozostałych terminach pozostali kierowcy mogą także się po nich poruszać.

3. Jazda „suwakiem”

Bardzo często dochodzi do sytuacji, kiedy przy zwężeniu drogi pojazdy poruszające się po czynnym pasie ruchu nie chcą wpuszczać tych jadących pasem, który właśnie się kończy. A chodzi o to, żeby do zwężenia pojazdy poruszały się wszystkimi możliwymi pasami ruchu, z zachowaniem sporych odstępów a dopiero na końcu przepuszczały się na przemian.

4. Korki na okrągło

Niektórzy kierowcy poruszający się po rondzie uważają, że najbezpieczniejszym jest zewnętrzny pas ruchu. Tymczasem kodeks drogowy określa – na rondzie z trzema pasami, skrajnym prawym mogą poruszać się pojazdy skręcające w prawo i jadące prosto. Pasem środkowym – tylko pojazdy jadące prosto a pasem wewnętrznym lewym – jadące prosto lub skręcające w lewo i zawracające. Niestety zdarzają się kierowcy, którzy nawet na rondach z sygnalizacją świetlną próbują skręcać w lewo, jadąc zewnętrznym pasem ruchu. Blokują oni wjazd innym pojazdom, tworząc zator i mogą doprowadzić do stłuczki.

5. Przechytrzyć korki

Każda rozgłośnia radiowa informuje o stanie dróg, wyznaczonych objazdach, utrudnieniach w ruchu i korkach, które się utworzyły. Zanim wsiądziemy za kierownicę wysłuchajmy lokalnych wiadomości, żeby przygotować się na przejazd przez miasto lub po autostradzie.

Innym źródłem informacji jest Internet. W sieci dostępne są programy, które pomogą usprawnić podróż. W ten sposób można sprawdzić stan zakorkowania dróg i wybrać najdogodniejszą trasę.

Coraz więcej systemów nawigacyjnych zaopatrzonych jest w funkcję informującą o korkach na drogach w czasie rzeczywistym. Dane zbierane od użytkowników są analizowane z wiadomościami pochodzącymi z innych źródeł i dzięki temu tworzy się obraz sytuacji na drodze o każdej porze dnia.

Gdy już utkniemy w korku, nie pozostaje nam nic innego jak wykorzystać ten zmarnowany czas. Możemy np.:

  • Posłuchać radia lub płyty CD.
  • Posłuchać audiobooka - zawsze czegoś możemy się nauczyć.
  • Zjeść kanapkę lub batona, jeśli na zjedzenie śniadania zabrakło nam czasu.
  • Rozmawiać z pasażerem, jeśli takiego mamy.
  • Jeśli stoimy w poważnym korku, wyłączmy silnik – zaoszczędzimy na paliwie.

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz: