Reklamacje i zwroty prezentów - jakie mamy prawa?

Poradopedia.pl  |   |  + 0  |  Ocena: (głosy: 0)

Na pewno nie jednemu z nas zdarzyło się otrzymać w prezencie rzecz, z której nie byliśmy do końca zadowoleni albo która po krótkim czasie po prostu się zepsuła. W takiej sytuacji możemy zareklamować towar, wcześniej jednak powinniśmy się zapoznać z prawami nam (konsumentom) przysługującymi.

Podstawa i forma reklamacji

Podstawą reklamacji i odpowiedzialności sprzedawcy jest niezgodność towaru z umową (jest to taki towar, który nie posiada właściwości w niej określonych). Przed nabyciem towaru, powinniśmy go dokładnie obejrzeć - sprzedawca bowiem nie będzie ponosił odpowiedzialności, jeśli w chwili zakupu byliśmy świadomi ewentualnej wady towaru i bez problemu mogliśmy ją zauważyć.

Reklamację powinniśmy złożyć na piśmie. Obowiązkiem sprzedawcy jest ją przyjąć, nawet wtedy gdyby uznał ją za nieuzasadnioną. Inną kwestią jest to, czy po sprawdzeniu towaru, uwzględni reklamację i spełni nasze roszczenia.

Żądania

W przypadku towaru niezgodnego z umową, możemy zażądać jego naprawy lub wymiany (mamy do tego prawo). Jeśli naprawa bądź wymiana okaże się niemożliwa, możemy domagać się obniżenia ceny albo odstąpić od umowy.

Odstąpienie od umowy może nastąpić w przypadku, gdy:

  • naprawa/wymiana naraża nas na znaczne niedogodności,
  • naprawa/wymiana jest niemożliwa lub wymaga poniesienia zbyt dużych kosztów,
  • sprzedawca nie naprawił/nie wymienił towaru w określonym czasie,
  • niezgodność towaru z umową jest istotna.

Odrębną kwestią jest chęć reklamowania prezentu, który nie specjalnie przypadł nam do gustu. Możliwość zwrotu towaru zależy wówczas od sprzedawcy.

Terminy

Reklamacja zostanie rozpatrzona przez sprzedawcę, jeśli złożymy ją przed upływem 2 miesięcy od momentu stwierdzenia niezgodności towaru z umową. Jeżeli nie zachowamy tego terminu, nie będziemy mogli domagać się naprawy lub wymiany wadliwego towaru.

Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do złożonej przez nas reklamacji (jeśli żądamy naprawy lub wymiany). Brak odpowiedzi w tym czasie oznacza, iż sprzedawca uznał reklamację za uzasadnioną. Łatwiej będzie nam zareklamować towar kupiony przez Internet. W przypadku sprzedaży na odległość, możemy zwrócić wadliwy lub bezużyteczny dla nas produkt, w terminie 10 dni od daty otrzymania przesyłki.

Dowód zakupu

Zgłaszając reklamację powinniśmy mieć przy sobie zarówno dowód zakupu (paragon lub inny dokument), jak i "niechciany" towar. Ponadto, czynnikiem działającym na naszą korzyść może być zaświadczenie (np.: fachowca z danej dziedziny) potwierdzające naszą opinię o towarze.

W przypadku naruszenia praw konsumenckich przez sprzedawcę, możemy zgłosić się do jednej z poniższych instytucji:

  • Rzecznika konsumentów;
  • Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, Federacji Konsumentów lub Europejskiego Centrum Konsumenckiego;
  • Inspekcji Handlowej;
  • stałych polubownych Sądów konsumenckich.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2002 r., Nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz: