Jak działa Groupon i inne serwisy zniżkowe?

Poradopedia.pl  |   |  + 1  |  Ocena: (głosy: 0)

Zakupy grupowe cieszą się ogromną popularnością na całym świecie. Mechanizm znany od lat, dopiero od niedawna pojawił się w Internecie; w 2008 roku powstała serwis Groupon, który codziennie wyróżnia atrakcyjne oferty informując o tym zarejestrowanych użytkowników.

Groupon oferuje różnego rodzaju usługi poczynając od obiadu w restauracji poprzez wizytę u fryzjera a kończąc na zagranicznej wycieczce. Oferty pojawiające się w serwisie są dość różnorodne, jednak po dłuższej obserwacji można odnieść wrażenie, że ograniczają się do kilku branż a mianowicie: gastronomicznej, kosmetycznej, rekreacyjnej i turystycznej. Z reguły nie umieszcza się ofert promujących broń lub usługi klinik aborcyjnych.

Oferty są grupowane według regionów i miast, dlatego nie ma większego problemu ze znalezieniem ciekawej promocji w swojej okolicy. Aby konkretna oferta mogła być zrealizowana, musi zebrać się odpowiednia grupa chętnych klientów a póki co tych nie brakuje.

Dzięki takim serwisom jak Groupon, cena produktu jest niższa niż w przypadku zakupu indywidualnego - na podobnej zasadzie działają również inne platformy. Do najpopularniejszych należą m.in.: Gruper, FastDeal, MyDeal, Cuppon, Frupi, KlubZnizek i Okazjoteka.

Kilka wskazówek dla kupujących:

  1. Na stronie danego serwisu znajduje się licznik pokazujący czas przez jaki można jeszcze nabywać kupony;
  2. Aktualne oferty znajdują się na stronie głównej w danym mieście;
  3. Aby kupić oferowany kupon należy dokonać płatności w serwisie;
  4. Na adres e-mail wysyłany jest kupon, który należy wydrukować a następnie okazać Usługodawcy przed realizacją usługi. Kupon jest środkiem płatniczym, pokrywającym w 100% wartość oferowanej na platformie usługi. Usługodawca współpracujący z danym serwisem potraktuje kupon jako zapłatę;
  5. Kupon ma określoną ważność; jest ważny na okaziciela tzn. że można go podarować bliskiej osobie lub znajomemu w prezencie;
  6. Serwisy zniżkowe informują na bieżąco o nowych ofertach w danym mieście, poprzez mailowy newsletter a także serwisy społecznościowe, m.in.: Facebook;
  7. Polecając dany serwis komuś, kto jeszcze z niego nie korzysta, można otrzymać bonusy pieniężne a następnie wymienić je na zakup usług w tym właśnie serwisie;
  8. Aby otrzymywać informacje o atrakcyjnych ofertach w swoim regionie, należy podać adres e-mail, wybrać miasto i zamówić Newsletter.

Zdarzają się też takie sytuacje, w których firmy nie rozumiejąc idei zakupów grupowych oferują "sztuczne promocje" i wykorzystują naiwność klientów. Proponują np.: "Kupon wart 200 zł za 60 zł" - kiedy w rzeczywistości usługa ta kosztuje 55 zł. Wystarczy jednak sprawdzić na stronie internetowej danej firmy lub zapytać telefonicznie o cenę usługi bez zniżki Grouponu czy innego serwisu a wtedy wszystko będzie jasne.

Kilka wskazówek dla sprzedających:

Serwisy zniżkowe mogą przynosić korzyści, ale należy pamiętać o kilku ważnych czynnikach decydujących o skuteczności i opłacalności inwestycji.

  1. Przed wystawieniem oferty należy skontaktować się z kilkoma platformami i poznać ich warunki a także zrobić kalkulację kosztów i zysków;
  2. Wdrażając w firmie promocję z użyciem zakupów grupowych należy odpowiednio przygotować ofertę, czyli:
  • wyznaczyć cel działania; wówczas łatwiej będzie zbudować strategię sprzedaży,
  • wykonać analizę kosztów; sprawdzić ewentualne ryzyko i oszacować zwrot z inwestycji,
  • ustalić maksymalną liczbę kuponów; taką którą jest się w stanie zrealizować. Ważne jest również narzucenie limitu liczby kuponów możliwych do zakupienia przez jedną osobę,
  • określić termin realizacji kuponów; nie ograniczać go zbytnio. Na promocję najlepiej wybrać okres przypadający na szczyt sezonu dla określonej branży; jeśli sprzedaż dotyczy większej liczby kuponów, warto rozłożyć je w czasie aby uporać się z promocyjnymi zamówieniami i jednocześnie umożliwić bezproblemową ich realizację klientom (wtedy obie strony będą usatysfakcjonowane).

Serwisy zniżkowe dają wiele korzyści klientom jak i firmom sprzedającym swoje produkty. Każdą transakcję należy jednak dobrze przemyśleć i pamiętać nie tylko o potencjalnych zyskach, ale też o ryzyku.

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz:


Liczba komentarzy: 1
~Jerzy Antoni | 2013-04-05 15:09
Witam,
Łatwiejsze w obsłudze, bez formalności są portale gdzie nie trzeba płacić od razu za daną usługę i podawać mase danych. Pobieramy kod, idziemy z nim do usługodawcy/sprzedawcy i korzystamy po obniżonej cenie. Takim portalem jest np. masztaniej.pl gdzie dodatkowo przedsiębiorca posiada swoje własne konto i może sam wystawiać oferty i decydować o ich rabacie.