Jak reklamować towar bez paragonu?

Poradopedia.pl  |   |  + 0  |  Ocena: (głosy: 0)

Uprawnienia reklamacyjne związane są z zawarciem umowy sprzedaży, między sprzedającym i kupującym. W praktyce oznacza to tyle, że roszczenia z tego tytułu można kierować tylko względem podmiotu, będącego stroną niniejszej umowy.

Często sprzedawca żąda udowodnienia faktu, iż umowa sprzedaży została zawarta właśnie z nim, a nie innym podmiotem. Sytuacja taka może nastąpić wówczas, gdy dany towar znajduje się w ofercie wielu sklepów. Jednak w większości przypadków, to prawo sprzedawcy jest "naginane" i prowadzi do nieuzasadnionego wniosku, iż jedynym dowodem uprawniającym do złożenia reklamacji jest paragon.

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, nie wskazuje dokumentów jakie konsument musi dołączyć, składając reklamację towaru niezgodnego z umową. Żaden bowiem przepis nie wymaga tego, aby warunkiem przyjęcia bądź rozpatrzenia reklamacji, było przedłożenie paragonu fiskalnego.

Klient może w inny sposób udowodnić, że kupił towar od tego, a nie innego sprzedawcy. Odpowiedzialność sprzedającego, z tytułu niezgodności towaru z umową oraz z tytułu rękojmi, jest ograniczona w czasie. Klient powinien w związku z tym, dodatkowo wskazać (w razie wątpliwości sprzedawcy przedstawić dowody) czas, w którym dany towar został mu wydany. Takim dowodem może być m.in.: wyciąg z rachunku karty płatniczej lub kredytowej, którą klient zapłacił za ów towar albo potwierdzenie dokonania wpłaty otrzymane e-mailem. Nieco trudniej będzie w przypadku zapłaty gotówką. Jeśli tak było, klient może wykazać fakt zakupu towaru, np.: dzięki zeznaniom świadków.

Żeby paragon był niezbędnym dokumentem, wymaganym przy reklamacji towaru niezgodnego z umową sprzedaży, musiałoby to wynikać wprost z ustawy.

Reklamacja z ustawy różni się od reklamacji z gwarancji. W tym drugim przypadku, gwarant może zmienić zasady postępowania reklamacyjnego. 

Polskie prawo chroni konsumentów. Jeśli ktoś nie zna przepisów lub też nie jest w stanie bronić sie indywidualnie, powinien skontaktować się z:

  • Miejskim bądź Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów
  • Federacją Konsumentów
  • lub Stowarzyszeniem Konsumentów Polskich

Eksperci, służący bezpłatną pomocą, podpowiedzą jak walczyć o swoje prawa, zgodnie z obowiązującymi przepisami. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do słuszności działania sprzedawcy, warto skorzystać z takiej pomocy.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 roku - Kodeks Cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.).
  2. Ustawa z dnia 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz.U. Nr 141, poz. 1176, z późn. zm.).

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz:


Zobacz kalkulatory