Jak wybrać kask na motor?

Poradopedia.pl  |   |  + 0  |  Ocena: (głosy: 0)

Kask chroni głowę przed urazami, dlatego obowiązkowo powinien znaleźć się na wyposażeniu każdego motocyklisty. Wybór odpowiedniego kasku ma istotne znaczenie, gdyż będzie on decydował o bezpieczeństwie i komforcie jazdy.

Dostępne są następujące rodzaje kasków:

  1. Integralne (zamknięte) - należy do nich większość sprzedawanych obecnie kasków. W tej grupie jest największy - pod względem ilości modeli, jakości, kolorystyki, a także ceny - wybór. Są to kaski uniwersalne, które nadają się zarówno do jazdy na co dzień, jak i do turystyki czy jazdy na torze.
  2. Otwarte (tzw. Jety) - najczęściej używane są do jazdy na skuterach i motorowerach. Kaski tego typu nie są obudowane, dlatego też zmniejsza się ich funkcja ochronna. Jety są tanie, lekkie i przewiewne - nie trzeba montować rozbudowanego systemu wentylacji. Można również kupić kask z małą szybką, dzięki której zmniejszy się napór powietrza i poprawi komfort jazdy.
  3. Szczękowe - mechanizm podnoszenia i opuszczania przyłbicy powinien pracować lekko i bez zacięć. Zaletą tych kasków jest to, że nie trzeba ich całkiem zdejmować, by np.: zatankować. Ten rodzaj idealnie sprawdzi się w jeździe turystycznej. Niektóre kaski mogą posiadać niewielkie nakładki przeciwsłoneczne na szybkę główną, a czasami również dodatkową szybkę, która umożliwia jazdę przy niewielkiej prędkości z otwartą przyłbicą.
  4. Cross/enduro - większość tych kasków nie posiada szybki, dlatego jeżdżąc w nim, warto zaopatrzyć się w specjalne gogle. Ten typ kasków posiada bardzo długą szczękę, która z jednej strony zapewnia dobrą wentylację w terenie, a z drugiej utrudnia rozglądanie się na boki.

Idealny kask powinien być:

Bezpieczny

Kask przed dopuszczeniem go do sprzedaży, musi uzyskać homologację oraz atesty. Kryterium określającym bezpieczeństwo są testy SHARP (Safety Helmet and Assessment Rating Program), które na dzień dzisiejszy obejmują kaski integralne.

Dobrze dopasowany

Obok rozmiarów, każdy producent kasków podaje również obwód głowy. Kask powinien być lekko przyciasny, ale nie może uwierać w głowę. Co prawda, wewnętrzna wyściółka po pewnym czasie wgniecie się, ale nie aż tak bardzo. W jednym kasku powinna jeździć tylko jedna osoba - nie chodzi tylko o uformowanie wnętrza, ale też o względy higieniczne. Właśnie z tego powodu, lepiej nie kupować używanych kasków.

Wyposażony w:

  • dobrą wentylację - wywietrzniki z przodu i na tylnej części kasku oraz po bokach,
  • system anti-fog - zabezpieczający szybkę przed zaparowaniem,
  • wymienną wyściółkę i boczki,
  • wymienną szybkę - im popularniejszy model, tym większy wybór szybek. Można dokupić np.: zwykłą, przyciemnianą czy odbijającą światło szybkę.;
  • zapięcie typu DD - pozwala sprawnie rozpiąć i zapiąć kask, nawet w rękawicy.

Oceń poradę: Przydatna Nie polecam

Komentarze

Zostaw komentarz: